середу, 21 вересня 2016 р.

Методичні рекомендації щодо проведення державної підсумкової атестації у формі захисту учнівських робіт

Методичні рекомендації щодо проведення державної підсумкової атестації у формі захисту учнівських робіт
Програми, представлені учнем на захист, повинні відповідати психолого-педагогічним, технічним, фізіолого-гігієнічним та вимогам до супроводжуючих програму матеріалів.
Педагогічні вимоги включають актуальність тематики, обґрунтування вибору загальноосвітнього предмету для комп'ютерної підтримки навчання за допомогою програмного засобу, відповідність практичним завданням школи.

Психолого-дидактичний аналіз помилок учнів при навчанні інформатики, шляхи їх усунення та попередження

Психолого-дидактичний аналіз помилок учнів при навчанні інформатики, шляхи їх усунення та попередження

За П.Я. Шеварьовим міра усвідомлення поняття, що вивчається, знижується, якщо виконується система умов:
§  учень виконує завдання одного типу;

Державна підсумкова атестація з інформатики

Державна підсумкова атестація з інформатики

У 1997/98 навчального року до переліку предметів, з яких може проводитися екзамен за вибором учнів, було включено основи інформатики та обчислювальної техніки. За час проведення випускного екзамену з інформатики неодноразово змінювалася кількість білетів, перелік питань. Протягом кількох років після появи екзамену з інформатики за вибором учнів тематика підбір практичних завдань здійснювався на розсуд учителя, що дозволяло певним чином вирівняти різницю між змістом білетів і змістом навчання, що спостерігався на той час у школах. Пізніше тип практичного завдання, як і в інших предметах, визначався Міністерством освіти і науки разом із змістом білетів. Слід відзначити, що нерідко тематика питань білетів була ширшою, ніж питання програми (за рахунок більшої динамічності, більш швидкого оновлення). Так, у 1999/2000 навчальному році до білетів було включено питання, пов’язані з послугами глобальної мережі Інтернет, які у навчальних програмах з’явилися 2001 року.

Оцінювання навчальних досягнень учнів з інформатики за умов 12-бальної системи оцінювання

Оцінювання навчальних досягнень учнів з інформатики за умов 12-бальної системи оцінювання

На сьогодні в системі загальної середньої освіти України використовується 12-бальна система оцінювання, побудована за принципом урахування особистих досягнень учня.
При визначенні навчальних досягнень учнів аналізові підлягають:

Оцінювання як компонент освітнього процесу, його функції

Оцінювання як компонент освітнього процесу, його функції

Діагностика навчання — обов’язковий компонент освітнього процесу, за допомогою якого визначається досягнення поставлених цілей. До складу діагностики входять різні форми контролю, який визначає, у першу чергу, рівень досягнення учнем освітніх стандартів, які прописуються у вигляді вимог до рівня підготовки спеціаліста, що являють собою стислу характеристику мінімально необхідних результатів, що повинні бути досягнуті. Крім того, оцінюванню підлягають результати діяльності учнів, що визначаються в програмі з інформатики, за якою працює вчитель.

Підготовка вчителя до уроку

Підготовка вчителя до уроку
 Система планування передбачає:
§  планування на рік або півріччя;
§  тематичне планування;
§  поурочне планування.
Відповідно до цієї системи можна виділити три етапи в підготовці до уроків:
1)     підготовка до нового навчального року;
2)     підготовка системи уроків з начальної теми;
3)     підготовка до наступного уроку.

Позаурочна робота вчителя інформатики. Особливості олімпіад з інформатики

Позаурочна робота вчителя інформатики. Особливості олімпіад з інформатики

Позакласна робота — це система занять, заходів і організованого навчання учнів, що проводяться в школах і поза ними під керівництвом учителів, громадськості, органів учнівського самоврядування. Цілями позакласної роботи з інформатики можуть бути розширення і поглиблення знань учнів з інформатики, підвищення пізнавального інтересу шляхом проведення цікавих заходів.

Дидактичні особливості уроку інформатики

 Дидактичні особливості уроку інформатики

Найважливішою особливістю уроку інформатики (за наявності комп’ютерів) є систематична робота учнів з комп’ютерами на кожному уроці інформатики (можливо, за окремими виключеннями — уроками-лекціями), при цьому час роботи з комп’ютером найчастіше становить майже половину уроку.

Урок як основна форма організації навчального процесу з інформатики

Урок як основна форма організації навчального процесу з інформатики

Центральною ланкою навчально-виховного процесу в школі є урок. Сучасний урок постійно збагачується різноманітними наочними, зоровими, звуковими елементами, збагачується різноманітними технічними засобами навчання. В останній час використовуються автоматизована система, що може організувати оптимальне чергування в часі звукових і зорових образів, що несуть навчальну інформацію, може організувати і контролювати послідовність і правильність дій кожного учня.

Правила техніки безпеки під час роботи з комп’ютером

Правила техніки безпеки під час роботи з комп’ютером
Перед початком роботи в класі та раз у півроку учитель інформатики проводить інструктаж з техніки безпеки, після чого заповнює журнал інструктажу з техніки безпеки, у якому розписуються учні й учитель.
Нагадування основних положень правил слід проводити і протягом семестру (між інструктажами). Якщо учень порушує правила техніки безпеки, вчителю слід привертати увагу всього класу до такого випадку, навіть якщо він є випадковим.
Розглянемо основні правила, яких необхідно дотримуватися при роботі з комп’ютером:

Санітарно-гігієнічні вимоги до облаштування кабінету інформатики та вимоги техніки безпеки

Санітарно-гігієнічні вимоги до облаштування кабінету інформатики та вимоги техніки безпеки

Санітарно-гігієнічні вимоги до облаштування КІІКТ встановлюються Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (затверджені постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 N 63 ) та Державними санітарними правилами та нормами влаштування і обладнання кабінетів комп’ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп’ютерах (затверджені постановою Головного державного санітарного лікаря України 30.12.1998 № 9), вимоги безпеки під час навчання в кабінетах інформатики встановлюються «Правилами безпеки під час навчання в кабінетах інформатики навчальних закладів системи загальної середньої освіти» (затверджені наказом Держнаглядохоронпраці України 16.03.2004 № 81).

Вимоги до матеріально-технічного, програмного та методичного забезпечення

Вимоги до матеріально-технічного, програмного та методичного забезпечення

Матеріально-технічне забезпечення

Обладнання навчальних кабінетів сукупністю матеріальних об’єктів, які створюють навчальне середовище і використовуються для проведення навчально-виховного процесу, передбачає дотримання санітарно-гігієнічних правил і норм, психолого-педагогічних, ергономічних, естетичних вимог і вимог безпеки життєдіяльності. Комплектація обладнання кабінетів здійснюється відповідно до нормативних документів МОН України, які регламентують склад, кількість та основні технічні характеристики відповідних засобів навчання

Призначення кабінету інформатики

Призначення кабінету інформатики

Концепція інформатизації передбачає використання ІКТ не тільки на уроках інформатики, а й при вивченні інших предметів. При цьому суттєво розширюються функції кабінету комп’ютерної техніки. З метою врахування нової специфіки кабінету, регламентації його діяльності з урахування урочної та позаурочної діяльності розроблено і введено в дію положення про кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій навчання загальноосвітніх навчальних закладів, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 20.05.2004 №407.

Еволюція навчальних посібників з інформатики

Еволюція навчальних посібників з інформатики
Першим шкільним підручником з курсу «Основи інформатики та обчислювальної техніки» був підручник, написаний колективом авторів під керівництвом і за редакцією А.П.Єршова і В.М.Монахова. Основний зміст підручника складає викладення основ алгоритмізації і програмування, а точніше навчальної алгоритмічної мови. Вивчення навчальної алгоритмічної мови і мови  програмування Бейсік було провідним і в ряді підручників, що з’явилися пізніше.

Навчально-методичні посібники. Програмне забезпечення курсу інформатики

Навчально-методичні посібники. Програмне забезпечення курсу інформатики

Підручник являє собою ядро, навколо якого повинні групуватися всі інші навчальні засоби. Своїм змістом і методичним апаратом він має вирішальний вплив на мислення учнів, на розвиток пам’яті, інтересу, на формування умінь самостійної роботи з підручником. Проте підручник не є єдиним засобом навчання. Для ефективного навчання повинен бути єдиний комплекс взаємопов’язаних між собою книг, наочних посібників, електронних засобів навчального призначення тощо.

Загальна характеристика засобів навчання інформатики

Загальна характеристика

Засоби навчання — це матеріальні й ідеальні об’єкти, які використовуються в освітньому процесі як носії інформації й інструменти діяльності вчителя й учнів. До них належать: природне і соціальне оточення, обладнання, підручники, книги, комп’ютер з відповідним програмним забезпеченням, наукова допомога, електроні довідники, енциклопедії тощо.
Ефективність засобів навчання визначається такими чинниками:

Роль загальних розумових дій і прийомів розумової діяльності у навчанні інформатики

Роль загальних розумових дій і прийомів розумової діяльності у навчанні інформатики
До загальних розумових дій відносять: аналіз, синтез, аналіз через синтез, порівняння, аналогія, абстрагування, узагальнення, конкретизація, класифікація.
Аналіз — логічний прийом, метод дослідження, який полягає в тому, що об’єкт, який вивчається, подумки або практично розчленовується на складові елементи (ознаки, властивості, відношення), кожний з яких досліджується окремо як частина розчленованого цілого.

Загальна характеристика методів навчання інформатики

Загальна характеристика методів навчання інформатики

Методи навчання можна поділити на наукові (методи наукової діяльності, адекватні відомим розумовим операціям, а також методи наукових досліджень) та навчальні або частково-дидактичні (методи, спеціально створені з метою здійснення ефективного вивчення навчального предмету: евристичний, навчання на моделях, метод доцільних завдань, метод телекомунікаційних проектів).

Принципи навчання інформатики

Принципи навчання інформатики

Принципи навчання — керівні ідеї, нормативні вимоги до організації і здійснення освітнього процесу. Вони, як правило, приводять до системи положень, на основі яких здійснюється навчання.

Принцип науковості

Пропедевтичні курси інформатики

Пропедевтичні курси інформатики
Для початкової школи в Україні було розроблено пропедевтичні курси «Комп’ютерна азбука»,  «Сходинки до інформатики».
Впровадження курсу “Комп’ютерна азбука” у 1-х класах загальноосвітніх навчальних закладів на даний час визнане недоцільним (діти 6-річного віку психологічно не готові до сприйняття складних понять курсу і роботи з комп’ютерними засобами, а навчально-методичне та програмне забезпечення курсу не відповідає ергономічним, психологічним та фаховим вимогам).

Перспективи розвитку ШКІ

Перспективи розвитку ШКІ

Згідно із Державним стандартом та Базовим навчальним планом, який передбачає кількість годин на освітню галузь, розроблено Типові навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів. Відповідно до цих планів вивчення інформатики повинно здійснюватися у 9 – 12 класах. У 9-х класах на вивчення інформатики відводиться  1 год/тижд. У 10–12 класах кількість годин залежить від профілю класу і змінюється від 105 год (по 1 год/тижд у 10–12 класах) для рівня стандарту, 140 год (по 1год/тижд у 10, 11 класах, 2 год/тижд у 12 класі) для академічного рівня до 420 год (по 4 год/тижд у 10–12 класах) для профільного рівня.

Програми з інформатики

Програми з інформатики

Структура програми

Кожна програма складається з
§  пояснювальної записки, яка розкриває мету та основні завдання курсу, визначає загальні вимоги до знань, умінь і навичок учнів, визначає кількість годин, передбачених на освоєння курсу;

Структура навчання інформатики в загальноосвітній школі

Структура навчання інформатики в загальноосвітній школі

Обов’язковий курс інформатики в сучасних загальноосвітніх навчальних закладах вивчається в 10-11 класах і залежно від профілю класу розрахований на 1-2 години на тиждень. За рішенням навчального закладу інформатика може вивчатися за рахунок варіативної частини в основній школі. Вивчення інформатики в молодших класах здійснюється за експериментальними програмами.

Інформаційна культура та комп’ютерна грамотність

Розглянемо детальніше розуміння різними методистами понять «комп’ютерна грамотність», «інформаційна культура», «інформатична компетентність».
На думку А.Єршова, задачі формування комп’ютерної грамотності та інформаційної культури є близькими і визначаються одним і тим самим переліком вимог, але при формуванні комп’ютерної грамотності ці вимоги беруться в мінімальному обсязі, а виховання інформаційної культури є перспективною задачею при максимальному обсязі цих вимог.

Змістові лінії курсу інформатики

Змістові лінії курсу інформатики

Н.В. Морзе виділяє такі змістові лінії курсу інформатики:
1.      Поняття про інформацію та її властивості, про інформаційні процеси.
2.      Поняття про сучасні ІКТ, їх застосування та роль у сучасному суспільстві.

Стандарт шкільної освіти з інформатики

Стандарт шкільної освіти з інформатики

Державний освітній стандарт — це базовий нормативний документ, який визначає структуру і зміст освіти.

Особливості шкільного курсу інформатики

Особливості шкільного курсу інформатики

Для шкільного курсу інформатики характерною є наявність у понятійному апараті як універсальних понять, що достатньо широко використовуються в інших науках і в повсякденній практиці (об’єкт, модель, інформація, повідомлення, алгоритм, система, технології тощо), так і вузькоспеціальних (наприклад, операційна система, файл, драйвер, електронна адреса тощо).

Цілі і завдання ШКІЛЬНОГО КУРСУ ІНФОРМАТИКИ

Цілі і завдання ШКІ

Мета навчання інформатики в сучасній школі визначається значенням інформатики як науки в житті сучасного суспільства, глибоким проникненням інформаційно-комунікаційних засобів в усі сфери людської діяльності. Вивчення інформатики в загальноосвітніх навчальних закладах служить загальним цілям освіти і виховання гармонійно розвиненої особистості, здатної розв’язувати завдання науково-технічного прогресу, зокрема, формувати інформаційну культуру, забезпечувати підготовку учнів до життя в умовах інформатизованого суспільства.

Еволюція навчального предмета “Інформатика”

Початок шкільної інформатики відноситься до періоду, коли спочатку за допомогою систем колективного користування (розподілу часу), а потім за допомогою персональних електронно-обчислювальних машин (ПЕОМ) вдалося розмістити інформаційно-обчислювальні потужності та засоби візуалізації на парті учня. Передумовою реального початку стали спостереження психологів, які підкреслили роль активної діяльності в навчальному процесі. Іншою передумовою виявилося привнесення завдяки ПЕОМ істотно більш розвинених „моделей світу”, які допускали інтерактивну взаємодію. І, можливо, найважливішою передумовою стала практична потреба у появі „комп’ютерно грамотного” покоління молодих людей у зв’язку із масовим впровадженням обчислювальної техніки. Усе це призвело до „лавиноподібного” розвитку подій у шкільній інформатиці, що спостерігався у 80‑х р.р. минулого століття.

Взаємозв’язок елементів методичної системи навчання інформатики

Взаємозв’язок елементів методичної системи навчання інформатики

Елементи методичної системи навчання інформатики знаходяться у специфічних відносинах, далеких від ієрархічного упорядкування згори вниз: цілі навчання — очікувані результати — зміст — методи — організаційні форми — засоби.

Методична система навчання інформатики та її основні елементи

Методична система навчання інформатики та її основні елементи

Методична система навчання за А.М.Пишкало є сукупністю 5 ієрархічно підлеглих компонентів: цілей навчання, його змісту, методів, засобів, організаційних форм. У сучасних умовах методична система навчання доповнюється такими елементами: очікувані результати, технологія добору змісту, методів, форм, засобів навчання, технології встановлення зв’язків між елементами.

Методика навчання інформатики

Методика навчання інформатики

У педагогічному розумінні слово “методика” найчастіше вживається у трьох значеннях:
1) методика як педагогічна наука, яка має, з одного боку, характеристики, притаманні будь-якій науці (теоретичний фундамент, експериментальну базу, робоче поле для перевірки науково обґрунтованих гіпотез), а з іншого, — специфічні об’єкти дослідження, зумовлені як особливостями самого предмета, так і шляхами оволодіння ним;