середа, 21 вересня 2016 р.

Навчально-методичні посібники. Програмне забезпечення курсу інформатики

Навчально-методичні посібники. Програмне забезпечення курсу інформатики

Підручник являє собою ядро, навколо якого повинні групуватися всі інші навчальні засоби. Своїм змістом і методичним апаратом він має вирішальний вплив на мислення учнів, на розвиток пам’яті, інтересу, на формування умінь самостійної роботи з підручником. Проте підручник не є єдиним засобом навчання. Для ефективного навчання повинен бути єдиний комплекс взаємопов’язаних між собою книг, наочних посібників, електронних засобів навчального призначення тощо.

Найбільш ґрунтовною працею з методики навчання інформатики є навчальнийпосібник «Методика навчання інформатики» Н.В.Морзе (за редакцією М.І. Жалдака). У першій частині розглядаються питання загальної методики. Друга частина присвячена особливостям ознайомлення учнів з поняттям інформації, вивчення апаратного забезпечення, основних видів прикладного програмного забезпечення. Особливостям ознайомлення учнів з основними послугами глобальної мережі Інтернет присвячена третя частина.
Для вчителя корисним є наявність методичного посібника, що відповідає підручнику. Однією з таких книг є «Методическое пособие по информатике» (автори Зарецька І.Т., Семенова Т.В., Соколов О.Ю.), у якому даються рекомендації щодо використання підручника відповідного авторського колективу. Наведено як загальні підходи до побудови курсу та розподіл навчальних годин за темами, так і розгляд основних розділів підручника за схемою:
§  цілі розділу;
§  місце розділу в загальному курсі інформатики, логіка викладення матеріалу;
§  вимоги до знань, умінь і навичок, що одержуються у результаті вивчення розділу;
§  рекомендації щодо викладення матеріалу;
§  орієнтовне планування уроків для шкіл різних типів;
§  теми факультативних занять;
§  теми рефератів;
§  список літератури.
У додатках також наведено матеріали для факультативних занять. Ці матеріали можна використовувати і як додатковий матеріал при проведенні уроків.
Для організації оцінювання учнів можна рекомендувати такі посібники:
§  Морзе Н.В., Мостіпан О.І. Інформатика. Державна підсумкова атестація: Навч. посібник
§  Збірник завдань для тематичного оцінювання навчальних досягнень учнів з інформатики // Захар О.Г., Комаров М.Ю., Ривкінд Й.Я.
При вивченні веб-прогармування доцільним буде використання посібника «Вивчення Web-програмування в школі» (автори Ю.С. Рамський, І.С. Іваськів), у якому розглянуто основні поняття і методика викладання даної теми на різних рівнях складності. Особливості вивченні баз даних розглянуто в методичному посібнику «Проектування і опрацювання баз даних» (автори Ю.С. Рамський, Г.Ю. Цибко).
Перелік методичних посібників збільшується. Крім того, широкий спектр методичних матеріалів міститься у журналах «Комп’ютер у школі та сім’ї», «Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах», газеті «Інформатика» тощо.
Згідно із діючими навчальними програмами для забезпечення курсу інформатики необхідні такі програмні засоби:
§  клавіатурний тренажер;
§  операційна система;
§  редактор текстів;
§  графічний редактор;
§  засіб для створення комп’ютерних презентацій;
§  табличний процесор;
§  система управління базами даних;
§  інформаційно-пошукова система, комп’ютерні енциклопедії;
§  прикладні програми навчального призначення;
§  програми для роботи в глобальній мережі Інтернет;
§  бази даних навчального призначення (“Шкільна бібліотека”);
§  діалоговий інтерпретатор (компілятор) однієї з мов програмування.

Серед електронних засобів навчального призначення для вивчення інформатики слід відзначити програмно-педагогічний засіб «Інформатика», розроблений компанією «СМІТ». Цей програмно-педагогічний засіб містить теоретичні відомості з основних тем шкільного курсу інформатики, завдання для практичних робіт (з великою кількістю варіантів), тести, які допускають запитання різних типів (вибір однієї чи кількох правильних відповідний із запропонованого переліку, встановлення відповідності тощо). Засіб орієнтований на використання локальної мережі, дозволяє вчителеві планувати діяльність учнів на уроці, пропонуючи для них опрацювання теоретичного матеріалу, виконання практичних робіт чи тестування із наступним одержанням результатів на комп’ютері вчителя. У той же час зміна вчителем статей теоретичного матеріалу чи інших елементів змісту є досить складною, програмно-педагогічному засобу не вистачає гнучкості.

Немає коментарів:

Дописати коментар