Пропедевтичні курси інформатики
Для початкової школи в Україні було розроблено
пропедевтичні курси «Комп’ютерна азбука»,
«Сходинки до інформатики».
Впровадження курсу “Комп’ютерна азбука” у 1-х
класах загальноосвітніх навчальних закладів на даний час визнане недоцільним
(діти 6-річного віку психологічно не готові до сприйняття складних понять курсу
і роботи з комп’ютерними засобами, а навчально-методичне та програмне
забезпечення курсу не відповідає ергономічним, психологічним та фаховим вимогам).
Викладання інформатики з другого класу відбувається
за експериментальною програмою “Сходинки до інформатики”.
При вивченні курсу передбачено кілька напрямів навчальної та розвивальної
діяльності учнів:
§ пізнавальний: засвоєння відомостей про призначення комп’ютера, можливості його
використання, застосування комп’ютерних технологій, ознайомлення з інформаційними
процесами тощо;
§ прикладний: формування навичок роботи з клавіатурою, запуску програм, роботи з
музичним, текстовим, графічним редакторами та інші;
§ алгоритмічний: ознайомлення з поняттям алгоритму, складання алгоритмів для
виконавців;
§ розвивальний: розвиток творчих здібностей, логічного мислення шляхом використання
творчих завдань;
§ підтримка, корекція і
пропедевтика знань, умінь і навичок з основних предметів: за допомогою різноманітних навчальних, навчально-контролюючих та
пропедевтичних програм.
До викладання даного курсу вважається необхідним
залучати вчителів початкових класів за умови попередньої їх підготовки з інформаційних
технологій та методики викладання курсу.
Як продовження курсу «Сходинки до інформатики» у 5–6
класах може вивчатися курс «Інформатика».
Для забезпечення практичної частини уроків
інформатики розроблено програмно-методичний комплекс «Сходинки до інформатики»
для 2–5 класів, матеріал у якому відповідає віковим особливостям учнів,
подається в доступній ігровій формі, зацікавлює дітей.
У 5–6 класах може також викладатися пропедевтичний
курс “Вступ до інформатики. 5-6 класи”, програма якого розрахована на 35 годин (при збільшенні годин
на практичні роботи може вивчатися 70 годин). Головною метою вивчення курсу є
формування навичок учнів щодо опрацювання інформації за допомогою сучасних комп’ютерних
технологій з метою їх широкого застосування для розв’язування навчальних та
виховних задач (випуск шкільних газет та журналів, малювання, комп’ютерне
листування, пошук інформації, участь у телекомунікаційних проектах тощо).
Для учнів 7‑х класів 12‑річної школи розроблено
пропедевтичний курс «Основи інформатики, 7 клас», розрахований на вивчення
протягом 35 або 70 годин. Цей навчальний курс є двонапрямленим і складається з
двох змістово-процесуальних частин: комп’ютерні технологій та комп’ютерні
науки, які вивчаються як незалежно одна від одної, так і взаємоузгоджено, з певним
тематичним чергуванням.
Основні напрямки розгортання змісту курсу:
§ теоретичний (інформаційний): формування єдиної інформаційної частини світу,
цілісного уявлення про інформацію;
§ технологічний (комп’ютерні технології): формування початкових умінь і навичок роботи
на комп’ютері;
§ алгоритмічний: формування початкових навичок постановки формалізації та розв’язування
найпростіших алгоритмічних задач, створення алгоритмічних моделей, знайомство з
виконавцями та першим середовищем програмування;
§ дослідницький: формування творчого ставлення учнів до власної навчально-пізнавальної
діяльності, уявлень про можливості використання комп’ютерів, інформаційних
технологій та комп’ютерних наук у процесі вивчення інших навчальних предметів і
проведенні власної пошукової та дослідницької діяльності.
Результатом опанування курсу має стати сформований
базовий рівень знань учнів 7‑х класів щодо інформаційної складової, умінь і
навичок застосувань комп’ютерних технологій та розробки алгоритмів, який
дозволить продовжити вивчення ними навчального курсу «Основи інформатики» у 8–9
класах.
Завдання для самостійної роботи
Розгляньте наведені нижче напрями курсу інформатики.
Для учнів якої допрофесійної спрямованості будуть доцільними курси
запропонованих напрямів?
Назва напряму
|
Базові поняття
|
Основні завдання
|
Практичний
|
Комп’ютер
Інформаційне забезпечення
|
Формування уявлень про комп’ютер
як універсальний інформаційний автомат, різноманітні застосування комп’ютера
та комп’ютерних мереж, навички використання комп’ютера. Головне завдання — формування
сукупності вмінь та навичок.
|
Програмістський
|
Алгоритм
Програма
|
Формування уявлень про
алгоритми та методи алгоритмізації, елементи операційного стилю мислення,
описування алгоритму конкретними мовами програмування.
|
Науково-технічний
|
Повідомлення
Інформація
Інформаційні процеси
|
Розуміння інформаційної суті
світу, уміння бачити й аналізувати інформаційні процеси, будувати
інформаційні моделі та досліджувати їх за допомогою комп’ютера.
|
Дослідницький
|
Ключове слово — творчість
|
Розвиток творчих здібностей,
дослідницьких вмінь і навичок (учень спостерігає явища, процеси, висуває
гіпотези, аналізує їх, робить висновки й узагальнення, синтезує нові знання,
нову інформацію).
|
Немає коментарів:
Дописати коментар