середа, 21 вересня 2016 р.

Психолого-дидактичний аналіз помилок учнів при навчанні інформатики, шляхи їх усунення та попередження

Психолого-дидактичний аналіз помилок учнів при навчанні інформатики, шляхи їх усунення та попередження

За П.Я. Шеварьовим міра усвідомлення поняття, що вивчається, знижується, якщо виконується система умов:
§  учень виконує завдання одного типу;

§  у них незмінно повторюється деяка особливість;
§  її усвідомлення необов’язкове для отримання правильного результату.
У такому разі в учня може сформуватися помилкова асоціація, яка веде до помилок. Помилкова дія учня може статися в двох випадках:
Причина помилки
Спосіб виправлення
В учня не повністю актуалізується правильний ланцюг асоціацій, тобто відсутня якась ланка, необхідна при виконанні завдання
Перевірити склад і міцність усіх ланок асоціації, знайти відсутню, за допомогою системи вправ викорінити. Для цього вчителю необхідно чітко визначити істотні та неістотні ознаки
Актуалізується помилкова асоціація
Виявити помилкову асоціацію, що актуалізується, провести діагностику появи помилки такого роду, вказати шляхи її усунення й заміни правильною асоціацією
Відомо, що допущена учнем помилка має деяку стійкість і великими зусиллями зживається при подальшому навчанні. Тому найбільш важливою є робота вчителя по попередженню помилок — продумана методика подання навчального матеріалу, правильно дібрана система вправ, прямі вказівки, які попереджують можливі неправильні дії учня.
Кількість помилок залежить здебільшого від характеру системи вправ. У систему вправ доцільно включати приклади, у яких учні допускають помилки, але не після, а під час вивчення теми. Помилки в такому разі відразу аналізуються, внаслідок чого учні стають уважніші і негативний вплив закономірностей Шеварьова послаблюється, тобто знижується імовірність помилок. Ось чому доцільним є включення усних завдань типу «Знайти помилку».
Якщо істотна ознака поняття не відображається у системі вправ, то може зародитися помилкова асоціація, тому доцільним вважається етап виділення істотних і неістотних ознак під час вивчення кожного нового поняття.
Особливу увагу слід приділити оцінюванню практичних робіт учнів, оскільки продемонструвати помилки за результатами виконання робот досить складно: навіть виправлені помилки в роботі учень може не помітити, тим більше не зможе відслідкувати, які дії призвели до неправильного результату.


Немає коментарів:

Дописати коментар