середа, 21 вересня 2016 р.

Правила техніки безпеки під час роботи з комп’ютером

Правила техніки безпеки під час роботи з комп’ютером
Перед початком роботи в класі та раз у півроку учитель інформатики проводить інструктаж з техніки безпеки, після чого заповнює журнал інструктажу з техніки безпеки, у якому розписуються учні й учитель.
Нагадування основних положень правил слід проводити і протягом семестру (між інструктажами). Якщо учень порушує правила техніки безпеки, вчителю слід привертати увагу всього класу до такого випадку, навіть якщо він є випадковим.
Розглянемо основні правила, яких необхідно дотримуватися при роботі з комп’ютером:

1.     Екран дисплея повинен бути очищений від пилу, оскільки пил спричинює появу шкідливих впливів при роботі з комп’ютером.
2.     На столі, де встановлено комп’ютер, не повинні знаходитися сторонні речі.
3.     Перед початком роботи за комп’ютером слід вимити і насухо витерти руки для запобігання появи плям на клавіатурі, корпусі комп’ютера, дисплея, мишки та ін.
4.     Під мишку слід підкладати спеціальний килимок для запобігання забруднення.
5.     При виникненні будь-яких запитань під час роботи з комп’ютером слід звертатися до вчителя.
Без значної спеціальної підготовки дозволяється:
§  користуватися клавіатурою, під’єднаною до комп’ютера, яка служить для введення повідомлень-вказівок про виконання комп’ютером тих чи інших операцій;
§  користуватися мишкою, під’єднаною до комп’ютера;
§  вмикати комп’ютер за допомогою кнопки на передній панелі системного блоку;
§  вимикати комп’ютер за допомогою засобів операційної системи (якщо живлення не вимикається автоматично, то після появи повідомлення про можливість вимкнення живлення дозволяється натиснення кнопки на передній панелі системного блоку).
Під час роботи з комп’ютером у комп’ютерному класі учням забороняється:
§  самостійно намагатися усунути будь-які неполадки в роботі комп’ютера, незалежно від того, коли і з чиєї вини вони сталися;
§  від’єднувати і під’єднувати будь-які пристрої комп’ютера;
§  доторкатися до будь-яких деталей на задній панелі системного блоку;
§  знімати кришку корпуса системного блоку;
§  вставляти чи виймати диски під час роботи дисководів, коли світиться індикатор на дисководі;
§  силоміць вставляти чи виймати диски і дискети;
§  вручну переміщувати підставку для лазерного диска в отвір для нього чи назовні;
§  застосовувати не передбачені правилами фізичні дії до будь-яких пристроїв (стукати по пристроях, трясти їх, перевертати, розбирати тощо).
Дидактичні вимоги до шкільних комп’ютерів і локальної мережі
Надійність комп’ютерів, які використовуються в навчальному процесі, можна розглядати не лише як технічну вимогу, а здебільшого як психолого-дидактичну, оскільки втрати навчального часу на перезавантаження, втрата результатів роботи учнів при збоях комп’ютера при виконанні самостійної чи лабораторної роботи автоматично знижуються інтерес учня до предмета (відомо, що затримки в діалозі з комп’ютером понад 3-4 с спочатку формують у учня сумнів щодо правильності виконання дії, а з часом дратують і втомлюють його). Тому до школи повинна постачатися досить потужна і надійна сучасна комп’ютерна техніка.
Наказом Міністерства освіти і науки України від 15.02.2007 р. № 126 встановлено такі вимоги до специфікації навчальних комп’ютерних комплексів для оснащення кабінетів інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій навчання системи загальної середньої освіти

Обладнання робочого місця вчителя

Комп’ютер у складі:
системний блок:
§  корпус ВТХ або АТХ з блоком живлення не менше як 300 Вт, з не менш ніж одним з’єднувачем USB на лицьовій панелі;
§  материнська плата формфактору ВТХ або АТХ, яка має не менше 4-х USB каналів версії 2.0 уведення/виведення;
§  центральний процесор Intel Pentium  4 з тактовою частотою не менше як 3,00 ГГц, або еквівалент;
§  оперативний запам’ятовуючий пристрій (03П) DDR2 ємністю не менше як 512 Мб;
§   накопичувач на жорсткому магнітному диску (HDD) ємністю не менше як 80 Гб;
§   накопичувач на гнучкому магнітному диску (FDD) ємністю 1,44Мб;
§   пристрій для читання і запису оптичних носіїв даних форматів CD-ROM, CD-RW, DVD-ROM, DVD+/- RW
§  відеокарта з обсягом пам’яті не менше як 128 Мб, обладнана виходами аналогового сигналу VGA або цифрового сигналу і комплексного телевізійного відеосигналу для монтування на шину АGР або PCI express;
§   звукова карта з мікрофонним входом
§  мережева карта, яка забезпечує швидкість обміну не менше 100 Мбіт/с, або карта бездротової локальної мережі стандарту WiFi (ІЕЕЕ 802.11 В/G);
програмне забезпечення:
§  операційна система не гірше Windows  ХР Pro Ukr, або еквівалент;
§  операційна система Linux (за потреби), Red Hat  або ASP, з українською мовою інтерфейсу, або еквівалент;
§  пакет програмних засобів офісного призначення: Microsoft Office 2007 Pro Plus Ukr або Microsoft Office 2003 Pro Ukr у складі: Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Access, Microsoft Power Point, Microsoft Publisher, або еквівалент;
§   пакет програмних засобів офісного призначення: Open Office, або еквівалент (встановлюється за умови наявності операційної системи Linux)
§  антивірусна програма для операційних систем Windows 9x / ME / NT / 2000 / XP, або еквівалент;
§   програма-архіватор
§  система для оптичного розпізнавання тексту
§  програма для машинного перекладу текстів, що забезпечує переклад між українською, російською і англійською мовами
§  мова програмування Visual Basic (Visual Basic Express Edition);
пристрої введення/виведення:
§  відеомонітор: рідкокристалічного типу (TFT) 17’’ з роздільною здатністю не менше як 1280x1024, частотою полів не менше як 75 Гц, кутом спостереження не менше як 150°, ТС0 99;
§  відеомонітор (головні телефони + мікрофон), допускається окремий мікрофон і стереотелефони;
§  акустична стереосистема активного типу потужністю не менше як 5 Вт/канал;
§   клавіатура з нанесеними символами українського, латинського та російського алфавітів;
§   маніпулятор «мишка» з оптичним приводом, з коліщам прокручування (скролінгу), килимок;
§   принтер лазерний монохромний (чорно-білий) формату А4 з роздільною здатністю не менше як 600 dрі (точок на дюйм), з під’єднанням по інтерфейсу по LPT або USB;
§   планшетний сканер формату А4 з роздільною здатністю не менше як 600x1200 dpi, з під’єднанням по інтерфейсу USB (допускається заміна двох останніх позицій багатофункціональним пристроєм: принтер + сканер, з параметрами, не гіршими за зазначені вище, з планшетним скануючим пристроєм;
додаткове обладнання:
§  блок безперебійного живлення лінійно інтерактивний з потужністю не менше як 500 VA;
§   зовнішній факс-модем, з підвищеною чутливістю щодо приймання (адаптований до умов України), швидкісні показники обміну даними — не менше як 56 кбіт/с, з підтримкою протоколу \/.90/\/.92.

Обладнання робочого місця учня

Комп’ютер у складі:
системний блок:
§  корпус ВТХ або АТХ з блоком живлення не менше як 300 Вт, з не менш ніж одним з’єднувачем USB на лицьовій панелі;
§  материнська плата формфактору ВТХ або АТХ, яка має не менше 4-х USB каналів версії 2.0 уведення/виведення;
§  центральний процесор з тактовою частотою не менше як 3,00 ГГц, або еквівалент;
§  оперативний запам’ятовуючий пристрій (03П) DDR2 ємністю не менше як 512 Мб;
§  накопичувач на жорсткому магнітному диску (HDD) ємністю не менше як 80 Гб;
§  накопичувач на гнучкому магнітному диску (FDD) ємністю 1,44Мб;
§  відеокарта з обсягом пам’яті не менше як 64 Мб, обладнана виходами аналогового сигналу УСА або цифрового сигналу;
§  звукова карта з мікрофонним входом;
§  мережева карта, яка забезпечує швидкість обміну не менше як 100 Мбіт/с, або карта бездротової локальної мережі стандарту Wi Fi (ІЕЕЕ 802.11 В/G);
програмне забезпечення:
§  операційна система не гірше Windows XP Pro Ukr, або еквівалент;
§  пакет програмних засобів офісного призначення:Microsoft Office 2007 Pro Plus Ukr або Microsoft Office 2003 Pro Ukr  у складі: Microsoft Word, Microsoft Excel,  Microsoft Access, Microsoft Power Point, Microsoft Publisher, або еквівалент;
§  антивірусна програма для операційних систем Windows 9x / ME / NT / 2000 / XP
§  мова програмування Visual Basic (Visual Basic Express Edition);
пристрої введення/виведення:
§  відеомонітор: рідкокристалічного типу (TFT) 17" з роздільною здатністю не менше як 1024x768, частотою регенерації зображення не менше як 75 Гц, кутом спостереження не менше як 150°, ТС0 99;
§  стереогарнітура (головні телефони + мікрофон), допускається окремо мікрофон і стереогарнітура;
§  клавіатура з нанесеними символами українського, латинського та російського алфавітів;
§  маніпулятор «мишка» з оптичним приводом, з коліщам прокручування (скролінгу), килимок.

Носії даних:

§  флеш-карта обсягом не менше як 512Гб;
§  магнітні носії (дискети 3,5");
§  оптичні носії: диск CD-R;
§   оптичні носії: диск DVD-RW.

Обладнання і матеріали для влаштування електричної та локальної комп’ютерної мережі ( у разі провідної мережі):

§  Комплект обладнання і матеріалів для електричної та комп’ютерної мереж навчального комп’ютерного комплексу (автоматичні вимикачі, пристрій захисного відключення, комутатор 100 Мbit/s, кабелі, розетки, патчкорди тощо). Розробка загального Проекту електричної мережі  та Робочих Проектів на кожен окремий навчальний клас згідно з діючими ПУЕ; ДСанПін 5.5.6.009-98. Комп’ютерна мережа повинна відповідати вимогам міжнародного стандарту ISO/IES -11801 редакція 2 від 09.2002 року.

Меблі

§  стіл комп’ютерний вчителя;
§  крісло для вчителя;
§  стіл комп’ютерний учня;
§  стілець для учня.

Організація в комп’ютерному класі локальної мережі з виділеним сервером вирішує технічні проблеми, важливі для навчання: безпека даних, швидкість обміну через мережу, доступ учня до програмного забезпечення, встановленого на комп’ютері вчителя, використання тестувальних та навчальних програм з підтримкою мережі.
За умов швидкого розвитку світових комп’ютерних мереж локальна мережа комп’ютерного класу може розглядатися як навчальна модель глобальної мережі, й учень повинен виконувати у ній стандартні для роботи в Інтернет операції: пошук і отримання інформації за запитами, відправлення електронного повідомлення тощо.
Робоче місце вчителя доцільно організувати так, щоб кожний учень кожного класу мав свою папку на сервері (така папка повинна бути захищена), де зберігалися б результати його роботи за індивідуальним завданням. У такому випадку учень самостійно здійснює читання і запис файлів, відповідає за своєчасне збереження результатів роботи, що сприяє формуванню відповідальності, підвищує незалежність, активність і самостійність учнів. Учитель при цьому звільняється від рутинних дій. Доцільним є також використання спеціальних програм, які дозволяють з комп’ютера вчителя керувати учнівськими комп’ютерами (спостерігати за діями учня, а за потреби і втручатися в ці дії, розсилати файли по учнівським комп’ютерам чи збирати роботи на сервер тощо).
Ефективно організована комп’ютерна мережа дозволяє використовувати на практиці нову організацію колективної роботи: учні виконують завдання частинами, а потім збирають результати на диск чи головний комп’ютер. Витрати часу на збирання програм чи копіювання файлів виправдовуються колективним характером роботи.
Завдання для самостійної роботи
1. Ознайомтеся із вправами для зняття втоми під час навчання в кабінетах інформатики, рекомендованими Правилами безпеки під час навчання в кабінетах інформатики навчальних закладів системи загальної середньої освіти та  інструктивно-методичними рекомендаціями щодо вивчення інформатики у 2006/2007 навчальному році. Запропонуйте комплекс вправ для профілактики зорової і статичної втоми для практичного заняття, що проводиться протягом цілого уроку.
Вправи для очей
Варіант 1
Вправи виконуються сидячи в зручній позі, хребет прямий, очі відкриті, погляд — прямо, відвернувшись від комп’ютера.
1. Погляд спрямовувати вліво-вправо, вправо-прямо, вверх-прямо, додолу-прямо без затримки в кожному положенні. Повторити 5 разів і 5 разів у зворотному напрямі.
 2. Закрити очі на рахунок "раз-два", відкрити очі і подивитися на кінчик носа на рахунок "три-чотири".
 3. Кругові рухи очей: до 5 кругів вліво і вправо.
Варіант 2
Вправи виконуються сидячи в зручній позі, хребет прямий, очі відкриті, погляд - прямо, відвернувшись від комп’ютера.
1. Швидко кліпати очима протягом 15 с. 
2. Заплющити очі. Не відкриваючи очей, начебто подивитися ліворуч на рахунок "раз-чотири", повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч на рахунок "п’ять-вісім" і повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.
3. Спокійно посидіти із закритими очима, розслабившись протягом 5 с.
Варіант 1  
Заплющити очі на кілька секунд, сильно напружуючи м’язи очей, потім розплющити їх, розслабляючи м’язи очей. Дихання ритмічне. Повторити 4–5 разів.
Подивитись на перенісся і затримати подих на час кількох повних циклів дихання. До втоми очі доводити не можна. Потім перевести погляд удалечінь (подивитись у вікно). Повторити 4–5 разів.
Не повертаючи голови, подивитись направо і зафіксувати погляд на кілька секунд, потім подивитись вдалечінь прямо. Аналогічно виконати вправу з фіксацією наліво, угору, додолу. Повторити 4–5 разів.
Часто заплющувати і розплющувати очі (кліпати) протягом 20–30 секунд.
Варіант 2
Дуже повільно переводити погляд: вдихаючи, дивитись вправо, потім угору, видихаючи — вліво і додолу. Потім спрямувати погляд удалечінь. Повторити вправу, спрямовуючи погляд у протилежний бік. Виконати вправу 4–5 разів в один бік і стільки ж — в інший.
Для покращення фокусування ока подивитись на кінчик носа, потім одразу перевести погляд у далечінь. В обох випадках погляд затримати на кілька секунд. Повторити вправу 4–5 разів.
Заплющити очі на 3–5 секунд, а потім розплющити їх на такий же час. Повторити вправу 
4–5 разів.

Не повертаючи голови, переносити погляд угору-прямо-додолу, потім — вліво-прямо-вправо. Аналогічно виконувати рухи очей по діагоналі в один та інший бік.
Повторити комплекс вправ 4–5 разів.
Варіант 3
Подивитись вправо, не повертаючи голови, і зафіксувати погляд на кілька секунд. Потім — вліво на кілька секунд і подивитись прямо. Спрямувати погляд угору на кілька секунд, затим додолу, розслабивши м’язи очей, насамкінець — прямо перед собою. Повторити вправу 4–5 разів.
Подивитись кілька секунд на кінчик пальця, віддаленого на 30 см від очей, потім перенести погляд удалечінь і затримати погляд на 3–5 секунд. Вправу повторити 4–6 разів.
Заплющити очі на 5–10 секунд, розслабивши м’язи очей, і розплющити їх на такий же час. Повторити вправу 4–5 разів.
Зробити кілька колових рухів (4–5) очима в один бік, а потім в другий. Темп середній. Перенести погляд прямо перед собою на 5–7 секунд. Повторити вправу 3–4 рази.
Покліпати кілька разів очима, не напружуючи м’язи очей.

Комплекс вправ для зняття м’язового напруження
Варіант 1
Вихідне положення — сидячи на стільці.
1. Витягнути і розчепірити пальці так, щоб відчути напруження. У такому положенні затримати протягом 5 с. Розслабити, а потім зігнути пальці. Повторити вправу 5 разів.
 2. Повільно і плавно опустити підборіддя, залишатися у такому положенні 2–3 с і розслабитися.
 3. Сидячи на стільці, піднести руки якомога вище, потім плавно опустити їх додолу, розслабити. Вправу повторити 5 разів.
4. Переплести пальці рук і покласти їх за голову. Звести лопатки, залишатися у такому положенні 5 с, а потім розслабитись. Повторити вправу 5 разів.
Варіант 2
Вихідне положення — сидячи на стільці.
1. Зробити кілька глибоких вдихів і видихів. Потягнутися на стільці, зігнувши руки на потилиці, відхиляючи голову назад і випростовуючи плечі. Повторити 5 разів.
 2. Зробити нахили і повороти голови. Повторити 5 разів.
3. Зробити легкий самомасаж обличчя і кисті рук протягом 3–5 с.
Варіант 3
Вихідне положення — стоячи, ноги разом, руки вниз.
1. Прямі руки розвести в боки долонями догори, зробити вдих.
2. Схрестити руки перед грудьми, міцно обхопити себе за плечі, повторити 5 разів.
3. Кругові рухи ліктями вперед протягом 5 с.

4. Те саме назад. Дихати рівномірно.

Немає коментарів:

Дописати коментар