середа, 21 вересня 2016 р.

Роль загальних розумових дій і прийомів розумової діяльності у навчанні інформатики

Роль загальних розумових дій і прийомів розумової діяльності у навчанні інформатики
До загальних розумових дій відносять: аналіз, синтез, аналіз через синтез, порівняння, аналогія, абстрагування, узагальнення, конкретизація, класифікація.
Аналіз — логічний прийом, метод дослідження, який полягає в тому, що об’єкт, який вивчається, подумки або практично розчленовується на складові елементи (ознаки, властивості, відношення), кожний з яких досліджується окремо як частина розчленованого цілого.

Синтез — логічний прийом, за допомогою якого окремі елементи об’єднуються в ціле.
Розв’язання будь-якої задачі починається з аналізу умови, виділення вихідних даних і результатів. Далі синтезується розв’язок, зіставляються аргументи і результати. Ці процеси чітко визначені при розв’язуванні задач на побудову алгоритмів.
Метою аналізу може також бути з’ясування причин помилки, пошуку моменту, коли прогнозований результат використання алгоритму розходиться з фактичним. До виконання аналізу також ведуть завдання на виконання обчислень за різними формулами в електронних таблицях при використанні такого прийому: учні одержують таблиці із результатами обчислень за деякими формулами і повинні при роботі в середовищі встановити формули. При цьому саме аналіз вхідних даних, одержаних результатів і остаточних  правильних результатів дозволяє адекватно оцінити свої дії та зробити правильні висновки.
При застосуванні прийому аналіз через синтез об’єкт у процесі мислення включається у все нові й нові зв’язки і завдяки цьому виступає в інших якостях, з об’єкта таким чином ніби вичерпується досі невідомий зміст, об’єкт немов би повертається кожного разу іншою своєю стороною, в ньому виявляються нові й нові властивості.
За допомогою порівняння виявляється схожість і різниця предметів, що порівнюються, тобто наявність у них спільних та відмінних властивостей. Порівняння приводить до правильного висновку, якщо виконуються такі умови:
§  поняття, що порівнюються, однорідні;
§  порівняння здійснюються за такими ознаками, які мають істотне значення.
Тому для виконання порівняння можна рекомендувати таке правило-орієнтир:
§  з’ясувати мету;
§  виділити головні ознаки;
§  порівняти спільне і відмінне у порівнюваних об’єктах чи явищах.
Порівняння є обов’язковим етапом засвоєння означення поняття, на основі якого виділяють суттєві та несуттєві ознаки.
В інформатиці порівняння використовується, наприклад, при співставленні схожих вказівок (цикли ДЛЯ і ПОКИ, фільтри в середовищах  табличного процесора та баз даних тощо).
Порівняння підготовлює основу для застосування аналогії. За допомогою аналогії схожість предметів, виявлена внаслідок їх порівняння, розповсюджується на нову властивість (чи властивості). Висновок за аналогією є лише ймовірним, а не вірогідним. Однак аналогія корисна тим, що вона сприяє виникненню здогадки, тобто є евристичним методом. Часто та чи інша послідовність вивчення матеріалу визначається можливістю використання аналогії в навчанні. Однак треба пам’ятати, що висновок за аналогією є тільки правдоподібним, і тому підлягає ще доведенню чи спростуванню.
Доцільно використовувати аналогію при вивченні правил збереження чи пошуку файлів, правил встановлення параметрів сторінки та друку, використанні буферу, можливостей застосування OLE-технології при роботі з різними видами прикладного програмного забезпечення.
Узагальнення та абстрагування застосовуються в процесі пізнання майже завжди разом.
Узагальнення — це мисленне виділення, фіксування яких-небудь загальних істотних властивостей, які належать певному класу предметів або відношень. Під узагальненням розуміють також перехід від менш загального до більш загального, від одиничного до загального.
Абстрагування — це мисленне відхилення, відокремлення загальних, істотних властивостей, виділених внаслідок узагальнення, від інших неістотних або незагальних властивостей предметів або відношень, які розглядаються, і відкидання (у межах вивчення) останніх.
Конкретизація — перехід від більш загального до менш загального, від загального до одиничного.
Узагальнення і абстрагування незмінно застосовуються у процесі формування понять, при переході від уявлень до понять і разом з індукцією як евристичний метод.
Завдання для самостійної роботи
1. Ознайомитися із специфікою телекомунікаційних проектів за фрагментом статті Морзе Н.В., Дементієвської Н.П. "Телекомунікаційні проекти: стан та перспективи”
Телекомунікації – передавання інформації на відстань електронними засобами. Комп’ютерні телекомунікації – передавання інформації з одного комп’ютера на деякий інший в будь-якій точці земної кулі. Комп’ютерні телекомунікації дозволяють учням і вчителям з різних країн світу спілкуватися один з одним. У 80–і роки телекомунікації використовувалися лише як зручний і оперативний вид зв’язку, оскільки вся мережева робота полягала в обміні листами між учнями. Однак, як показала міжнародна практика і численні експерименти, на відміну від простого листування, спеціально організована цілеспрямована спільна робота учнів в мережі може дати більш високий педагогічний результат.
Найбільш ефективним виявилася організація спільних проектів на основі співпраці учнів різних шкіл, міст і країн. Основною формою організації навчальної діяльності учнів в мережі став навчальний телекомунікаційний проект.
Навчальний телекомунікаційний проект це спільна навчально-пізнавальна творча або ігрова діяльність учнів–партнерів, організована на основі комп’ютерної телекомунікації, яка має спільну мету – дослідження деякої проблеми, узгоджені методи, способи діяльності, направлена на досягнення спільного результату діяльності.
Специфіка телекомунікаційних проектів полягає передусім в тому, що вони за своєю суттю завжди міжпредметні.
Розв’язання проблеми, закладеної в будь–якому проекті, завжди вимагає залучення інтегрованого знання. Але в телекомунікаційному проекті, особливо міжнародному, потрібно, як правило, більш глибока інтеграція знання, що передбачає не тільки знання власне предмета проблеми, який досліджується, але і знання особливостей національної культури партнера, особливостей його світовідчування.
Тематика і зміст телекомунікаційних проектів повинні бути такими, щоб їх виконання цілком природно вимагало залучення властивостей комп’ютерних телекомунікацій. Іншими словами, далеко не будь-які проекти, як би цікаві і практично значущі вони не здавалися, можуть відповідати характеру телекомунікаційних проектів.
Телекомунікаційні проекти виправдані педагогічно в тих випадках, коли в ході їх виконання:
· передбачаються численні, систематичні, разові або тривалі спостереження за тим або іншим природним, фізичним, соціальним, і ін. явищем, які вимагають збирання даних в різних регіонах для розв’язування поставленої проблеми;
· передбачається порівняльне вивчення, дослідження того чи іншого явища, факту, події, яка відбулася чи має місце в різних місцевостях для виявлення певної тенденції або прийняття рішення, розробки пропозицій, ін.
· передбачається порівняльне вивчення ефективності використання одного і того ж або різних (альтернативних) способів розв’язування однієї проблеми, однієї задачі для виявлення найбільш ефективного, прийнятного для будь–яких ситуацій рішення, тобто для отримання даних про об’єктивну ефективність способу розв’язування проблеми, яка пропонується
· пропонується спільне творче створення, розробка деякої теми, будь то чисто практична робота (виведення нового сорту рослини в різних кліматичних зонах) або творча робота (створення журналу, газети, Web-сторінки, п’єси, книги, музичного твору, пропозицій по вдосконаленню навчального курсу, педагогічного програмного продукту, спортивних, культурних спільних заходів, народних свят і ін.);
· передбачається провести захоплюючу пригодницьку спільну комп’ютерну гру, змагання.
Особливості телекомунікаційних проектів
1. Телекомунікаційний проекти, як і проекти будь–якого іншого виду, можуть бути ефективні тільки в контексті загальної концепції навчання і виховання. Вони припускають відхід від авторитарних методів навчання, з одного боку, але з іншою, передбачають ретельно продумане і концептуально обґрунтоване поєднання з різноманіттям методів, форм і засобів навчання. Це тільки лише компонент системи освіти, а не сама система.
2. Організація телекомунікаційний проектів вимагає спеціальної і досить ретельної підготовки як вчителів, так і учнів.
3. Телекомунікаційні проекти дозволяють не тільки передавати учням суму знань, а також навчити придбати ці знання самостійно за допомогою можливостей глобальної комп’ютерної мережі Internet; вміти користуватися одержаними знаннями для розв’язування нових пізнавальних і практичних завдань.
4. Вчителі і учні в процесі роботи в телекомунікаційному  проекті набувають комунікаційних навичок і вмінь, тобто вміння працювати в різних групах, виконуючі різні соціальні ролі (лідера, виконавця, посередника, тощо).
Типологія проектів
В основу класифікації телекомунікаційних проектів можуть бути покладені такі ознаки:
1. Домінуючий в проекті метод: дослідницький, творчий, ролево-ігровий, ознайомлювально–орієнтовний, ін.
2. Характер координації проекту: безпосередній (жорсткий, гнучкий), прихований (неявний, що імітує учасника проекту).
3. Характер контактів:серед учасників однієї школи, класу, міста, реґіону, країни, різних країн світу.
4.Кількість учасників проекту.
5. Тривалість проекту.
Ґрунтуючись на наведеній загальнодидактичній типології телекомунікаційних проектів можна розробляти проекти по конкретним навчальним предметам, тобто предметно-орієнтовані проекти. Як приклад можна навести типологію, яка орієнтується на вивчення іноземних мов: практичне опанування мовою, лінгвістичний і філологічний розвиток учнів, ознайомлення з культурологічними, країнознавчими знаннями, ситуативна, комунікативна природа спілкування.
Приклади проектів
Цікавим є досвід застосування проектного методу  з застосуванням комп’ютерних телекомунікацій, у програмі I*EARN (International Educational And Resource Network). Міжнародна освітня і ресурсна мережа. Ця програма запроваджується  в Україні  з 1998 року Ресурсно-методичним центром “АЙОРН”. Учні та вчителі понад 50 країн світу  створюють спільні міжнародні та національні телекомунікаційні проекти за різними напрямами. Учасники проектів створюють  електронні журнали, досліджують екологічний стан планети, пишуть  твори та різноманітні творчі роботи за заданою тематикою. На Україні була створена національна мережа цієї програми, в яку  увійшли 15 шкіл з Києва, Харкова, Львова, Ужгорода, Чернівців, Фастова, Кіровограду, Єнакієвого, Луганська, Очакова, Севастополя, Черкас.  Школярі та вчителі беруть участь в 15 міжнародних проектах, серед яких найактивніше українські школярі працювали в таких як Local History, My Family, International Foods, Inside, Planeta Friendship, Традиції народів світу,
Міжнародні  освітні проекти
Історія Local History (Австралія) – міжнародний телекомунікаційний проект, в якому учні  гімназії №7 м. Севастополя  писали свої невеличкі дослідження з історії рідного міста та надсилали їх англійською мовою у відповідну  конференцію.  Роботи всіх учасників проекту, зроблені ними фотографії  були розміщені на веб-сторінці  та опубліковані в книзі за результатами цього проекту.
 Метою довгострокового проекту Learning Circles є створення  електронного журналу  з написаними та відредагованими учнями  статтями за  запропонованою учасниками тематикою. Ці статті пишуть всі учні класу (групи) англійською мовою впродовж цілого півріччя , а також збирають і редагують всі надіслані їм твори учнів з різних країн світу. Так учасниками одного з таких кіл з Фастівської школи №9 була запропонована тема: “Цікаві та відомі люди вашого  краю”. В  ході цього проекту учні та вчителі не тільки краще знайомляться з історією, природою  та культурою різних країн але й значно вдосконалюють навички письма з іноземної мови.
 Учасники міжнародного проекту “Міжнародний день учителя”(Литва), учні  Учбово-виховних комплексів  № 14 та №55 м. Харкова, створюють і надсилають електронною поштою  свої твори, вірші та графічні роботи. З результатами цієї роботи можна познайомитись на створеній учнями веб-сторінці.
Українські національні та регіональні  проекти
Вже завершені перші українські національні  телекомунікаційні проекти, такі як короткостроковий проект “Миколайчик” (координатори: школа №1 ім. Т.Г.Шевченка, та школа №9 м. Фастова). Діти, їх батьки, вчителі шкіл-учасниць програми I*EARN-Україна, швидко домовившись за допомогою сучасних засобів телекомунікацій,  не тільки збирали та відправляли  іграшки та  шкільно-письмове приладдя для дітей, що потерпіли від повені на Закарпатті восени 1998 року, а й складали вірші та писали творчі роботи, що спочатку не було заплановано умовами проекту.
Перший міжнародний культурологічний проект “Сувеніри від сусідів” (координатор : школа №9, м.Фастів), в якому крім 7 українських шкіл брали участь школярі з Угорщини, Болгарії, Білорусії, Казахстану, Литви, Австралії, Турції, Румунії, Польщі, закінчився концертом-фестивалем шкіл-учасниць, в якому були представлені природні та традиційні сувеніри, які учасники одержали від своїх партнерів за допомогою  сучасних телекомунікацій. В ході виконання цього проекту учні здійснювали пошукову роботу, знаходили собі партнерів з сусідніх країн, здійснювали віртуальні подорожі  та одержували у електронному вигляді  різноманітні цікавинки про сусідів.  Готуючись до підсумкового фестивалю, українські школярі вивчали пісні і танці за надісланими матеріалами, ставили невеличкі п’єси за надісланими сценаріями, готували виставки про культуру і природу сусідніх країн.
Літературно-творчий проект “День Святого Валентина” був проведений трьома мовами: українською, російською та англійською. В ході виконання проекту учні  складали вірші, писали твори , надсилали графічні роботи.  Велику цікавість викликали у дітей та вчителів  проекти “Літо тисячоліття, що минає” (координатор гімназія №2 м. Чернівці) та “Мій сусід по парті” (гімназія №7 м. Севастополя). Ці проекти є прикладами літературно-творчих, довготермінових з відкритою координацією.

Для того, щоб стати учасником, або й організатором телекомунікаційного проекту існують певні процедури, про які домовляються учасники мережі, або потенційні учасники проектів самостійно. Наприклад, щоб стати учасником проекту за програмою I*EARN потрібно спочатку звернутися до координатора країни.. Брати участь в телекомунікаційних проектах, виконуючи певні правила, можуть всі бажаючі. Це можуть бути окремі учні, вчителі, групи учнів , класи, школи. Проте, щоб отримувати методичну, ресурсну та фінансову підтримку можна бути членом програми I*EARN- Україна, яка була запроваджена  у нас в країні за підтримки  Міжнародного Фонду “Відродження” та інших міжнародних та освітніх організацій. Один раз на рік, на початку учбового року іде прийом нових шкіл,  членів програми. Рішення про членство приймає Рада координаторів програми в вересні місяці. 

Немає коментарів:

Дописати коментар