Взаємозв’язок елементів методичної системи навчання
інформатики
Елементи методичної системи навчання
інформатики знаходяться у специфічних відносинах, далеких від ієрархічного
упорядкування згори вниз: цілі навчання — очікувані результати — зміст — методи
— організаційні форми — засоби.
Оскільки предметна галузь інформатика, моделлю
якої є зміст навчання інформатики, розвивається дуже швидко, то цілі навчання з
провідного елемента системи (у випадку стабільного предмета) перетворюються в
залежний елемент системи і поступово коригуються за змістом навчання, що є
змінним і таким, що проходить критичний відбір. З іншого боку, нове бачення
цілей навчання (їхня орієнтація на конкретні очікувані результати навчання, особистісні
запити, багаторівневість і профілізацію) вимагає вирішення проблем змісту
навчання в конкретних освітніх закладах на основі освітніх стандартів з інформатики.
При формулюванні цілей необхідно якомога
детальніше описати необхідні результати навчання, виділивши системи понять,
умінь, приписавши кожному компоненту вагову характеристику, що відображає його
важливість на даному етапі навчання, а також розробити систему тестів для
ефективного контролю управління навчально-пізнавальною діяльністю учнів на всіх
етапах навчання. Таким чином, рівень сформованості системи понять є одним із основних
критеріїв досягнення цілей.
У навчанні інформатики оволодіння
програмно-апаратним забезпеченням інформаційних технологій, які є основою
засобів навчання, виступає як одна з найважливіших цілей навчання, а також необхідною
умовою, що обмежує інші досяжні цілі. Тому засоби не є підлеглими щодо цілей
навчання, хоча вплив цілей на добір засобів зберігається.
Вивчення змісту вимагає застосування певних
засобів, у тому числі програмно-апаратних та телекомунікаційних засобів
навчання інформатики. З іншого боку, часто вирішальним чинником при доборі
багатьох тем шкільного курсу інформатики є підтримка цих тем наявною в школах
технікою та прикладним програмним забезпеченням (обмежуюча роль наявних засобів).
Методи й організаційні форми навчання
виступають у більш тісному зв’язку між собою. Крім традиційного зв’язку зі
змістом освіти методи і форми навчання істотно визначаються наявними
програмно-апаратними та телекомунікаційними засобами.
Немає коментарів:
Дописати коментар