середа, 21 вересня 2016 р.

Урок як основна форма організації навчального процесу з інформатики

Урок як основна форма організації навчального процесу з інформатики

Центральною ланкою навчально-виховного процесу в школі є урок. Сучасний урок постійно збагачується різноманітними наочними, зоровими, звуковими елементами, збагачується різноманітними технічними засобами навчання. В останній час використовуються автоматизована система, що може організувати оптимальне чергування в часі звукових і зорових образів, що несуть навчальну інформацію, може організувати і контролювати послідовність і правильність дій кожного учня.

При комп’ютерному навчанні роль вчителя залишається головною, від нього залежить, коли і як використати навчальну програму, як пристосувати її до певного контингенту учнів тощо. При такому режимі роботи навантаження на вчителя зростає, вчителю необхідно організувати індивідуальне навчання у відповідності до індивідуальних особливостей учнів, методично обміркувати, на якому етапі уроку використання комп’ютерних програм може принести максимальну користь.
Мета уроку насить триєдиний характер і поєднує три взаємопов’язані аспекти: пізнавальний (формування знань, умінь, навичок, навчання самостійного опанування знань), розвивальний (пов’язаний із розвитком мислення, мови, сенсорної і рухової сфери; може бути сформульований для триєдиних цілей кількох уроків, а іноді й для уроків цілої теми), виховний (пов’язаний з формуванням відношень учнів з навколишнім світом, їх соціалізацією).
Будь-який урок має свій зміст і свою структуру. Загальна дидактична структура уроку характеризується такими компонентами:
§  актуалізацією попередніх знань і способів дій;
§  формування нових знань і способів дій;
§  застосуваннями знань, формуванням умінь.
Єдина типологія уроків на даний момент відсутня. У методиці навчання інформатики використовують дві найбільш поширені класифікацій (за дидактичною метою і за способам проведення уроку). Крім того, залежно від тривалості і співвідношення ролей викладача й учнів розрізняють такі види робіт з використанням комп’ютерної техніки:
1)      демонстрація — робота на комп’ютері, яку проводить учитель (основною метою є повідомлення учням нової навчальної інформації);
2)      фронтальна практична робота — порівняно короткий час самостійної, але синхронної роботи учнів з навчальним програмним засобом, яка спрямована на засвоєння або закріплення матеріалу, перевірку засвоєння набутих знань і операційних навичок (не виключаються ситуації, коли різні учні за допомогою комп’ютера розв’язують задачі в різному темпі або навіть різними програмними продуктами);
3)      лабораторна робота — самостійне виконання кожним учнем індивідуального завдання (метою є перевірка й оцінювання навичок та вмінь учнів;  для проведення лабораторних робіт бажаною є розробка інструкцій, у яких викладається мета роботи, перелік необхідних знань і умінь, стислий теоретичний матеріал, приклад виконання завдання з поясненням виконання кожного кроку, індивідуальні завдання, запитання для самоконтролю та вимоги щодо звітності);
4)      навчально-дослідницька робота (робота над проектом) — виконання тривалої самостійної роботи з комп’ютером у межах кількох уроків за індивідуальними завданнями чи завданнями для груп, орієнтованими на використання комп’ютера для виконання окремих громіздких операцій;
5)      практикум — як і робота над проектом, передбачає виконання тривалої самостійної роботи, проводиться два-чотири тижні, клас розбивається на групи по два-три учні, кожна з яких виконує відмінну від інших лабораторну роботу;
6)      контрольна або самостійна робота — проведення контролю знань, умінь і навичок в процесі самостійного розв’язування задач різного характеру і рівня складності;

7)      екскурсія.

Немає коментарів:

Дописати коментар