Урок як основна форма організації навчального
процесу з інформатики
Центральною ланкою навчально-виховного процесу в школі є урок. Сучасний
урок постійно збагачується різноманітними наочними, зоровими, звуковими елементами,
збагачується різноманітними технічними засобами навчання. В останній час
використовуються автоматизована система, що може організувати оптимальне
чергування в часі звукових і зорових образів, що несуть навчальну інформацію,
може організувати і контролювати послідовність і правильність дій кожного учня.
При комп’ютерному навчанні роль вчителя залишається головною, від нього
залежить, коли і як використати навчальну програму, як пристосувати її до
певного контингенту учнів тощо. При такому режимі роботи навантаження на
вчителя зростає, вчителю необхідно організувати індивідуальне навчання у
відповідності до індивідуальних особливостей учнів, методично обміркувати, на
якому етапі уроку використання комп’ютерних програм може принести максимальну користь.
Мета уроку насить триєдиний характер і поєднує три взаємопов’язані
аспекти: пізнавальний (формування знань, умінь, навичок, навчання самостійного
опанування знань), розвивальний (пов’язаний із розвитком мислення, мови,
сенсорної і рухової сфери; може бути сформульований для триєдиних цілей кількох
уроків, а іноді й для уроків цілої теми), виховний (пов’язаний з формуванням
відношень учнів з навколишнім світом, їх соціалізацією).
Будь-який урок має свій зміст і свою структуру. Загальна дидактична
структура уроку характеризується такими компонентами:
§
актуалізацією попередніх знань і
способів дій;
§
формування нових знань і способів
дій;
§
застосуваннями знань, формуванням
умінь.
Єдина
типологія уроків на даний момент відсутня. У методиці навчання інформатики використовують
дві найбільш поширені класифікацій (за дидактичною метою і за способам
проведення уроку). Крім того, залежно від тривалості і співвідношення ролей
викладача й учнів розрізняють такі види робіт з використанням комп’ютерної техніки:
1)
демонстрація — робота на комп’ютері, яку
проводить учитель (основною метою є повідомлення учням нової навчальної інформації);
2)
фронтальна практична робота — порівняно
короткий час самостійної, але синхронної роботи учнів з навчальним програмним
засобом, яка спрямована на засвоєння або закріплення матеріалу, перевірку
засвоєння набутих знань і операційних навичок (не виключаються ситуації, коли
різні учні за допомогою комп’ютера розв’язують задачі в різному темпі або
навіть різними програмними продуктами);
3)
лабораторна робота — самостійне виконання
кожним учнем індивідуального завдання (метою є перевірка й оцінювання навичок
та вмінь учнів; для проведення лабораторних
робіт бажаною є розробка інструкцій, у яких викладається мета роботи, перелік
необхідних знань і умінь, стислий теоретичний матеріал, приклад виконання
завдання з поясненням виконання кожного кроку, індивідуальні завдання,
запитання для самоконтролю та вимоги щодо звітності);
4)
навчально-дослідницька робота (робота над проектом)
— виконання тривалої самостійної роботи з комп’ютером у межах кількох уроків за
індивідуальними завданнями чи завданнями для груп, орієнтованими на
використання комп’ютера для виконання окремих громіздких операцій;
5)
практикум — як і робота над проектом,
передбачає виконання тривалої самостійної роботи, проводиться два-чотири тижні,
клас розбивається на групи по два-три учні, кожна з яких виконує відмінну від
інших лабораторну роботу;
6)
контрольна або самостійна робота — проведення
контролю знань, умінь і навичок в процесі самостійного розв’язування задач
різного характеру і рівня складності;
7)
екскурсія.
Немає коментарів:
Дописати коментар