Особливості шкільного курсу інформатики
Для шкільного курсу інформатики характерною є
наявність у понятійному апараті як універсальних понять, що достатньо широко
використовуються в інших науках і в повсякденній практиці (об’єкт, модель,
інформація, повідомлення, алгоритм, система, технології тощо), так і
вузькоспеціальних (наприклад, операційна система, файл, драйвер, електронна
адреса тощо).
Важливою особливістю шкільного курсу
інформатики є його міжпредметність. З одного боку знання, уміння та навички,
які учні отримують при вивченні цього курсу, ілюструються і підкріплюються
прикладами з різних шкільних дисциплін, з іншого використовуються при їх
вивченні. Задачі, які розв’язуються в рамках курсу інформатики, часто
відносяться до інших предметних галузей знань — математики, фізики, хімії,
географії і т.ін. При розв’язуванні задач з різних предметних галузей слід мати
на увазі, що саме курс інформатики надає можливість розгляду і формування первинних
уявлень про етапи повного розв’язання практичної задачі з використанням комп’ютера.
Особливо значимою у реалізації другого напрямку міжпредметних зв’язків є тема
«Прикладне програмне забезпечення навчального призначення», основною метою
вивчення якої є ознайомлення учнів із можливостями використання ІКТ при
вивчення інших шкільних дисциплін.
Слід також відзначити, що в інформатиці не
один предмет вивчення, а кілька, які значно відрізняються один від одного: інформаційні
процеси і будова комп’ютера, способи побудови алгоритмів і методи пошуку
інформації за допомогою телекомунікаційних технологій. Внаслідок цього окремі
теми програми не завжди тісно пов’язані між собою. З одного боку прогалини в
знаннях однієї теми можуть не заважати опануванню іншої. З іншого боку при недостатній
реалізації внутріпредметних зв’язків це може призводити до фрагментарності
знань учнів, відсутності цілісної картини дисципліни.
Як уже зазначалося, в курсі інформатики комп’ютер
виступає і як об’єкт вивчення, і як
засіб навчально-пізнавальної діяльності, і як інструмент для розв’язування
навчальних завдань. Використання новітніх інформаційних технологій створює
можливості інтенсифікації навчального процесу та активізації
навчально-пізнавальної діяльності, внаслідок чого зростає роль організації
самостійної роботи учнів. Проте з іншого боку така інтенсифікація може викликати
проблемні ситуації, розв’язання яких потребує втручання і участі вчителя. Таким
чином, зростає і роль учителя в управлінні навчально-пізнавальною діяльністю учнів.
Як уже зазначалося вище, предметна галузь
інформатика, моделлю якої є зміст навчання інформатики, розвивається дуже швидко.
Це веде до динамічності змісту шкільного курсу інформатики. Внаслідок цього
вчитель не може обмежуватися інформацією, поданою в підручниках та навчальних
посібниках (тим більше, що посібники демонструють розмаїття орієнтацій, а їх
матеріалу іноді недостатньо навіть для висвітлення всіх тем шкільної програми).
Тому необхідно використовувати матеріали комп’ютерної періодики, електронних
курсів в системі дистанційного навчання. Крім того, стрімкість вдосконалення
програмного забезпечення веде до того, що програмні продукти застарівають
невдовзі після їх появи, тому при ознайомленні з пакетами прикладних програм
необхідно розумно поєднувати вивчення загальних питань щодо будови і призначення
програмного засобу з його конкретними особливостями.
На відміну від інших предметів в інформатиці
непоодинокі випадки, коли окремі питання учні можуть знати краще, ніж учитель.
Така ситуація пояснюється, у першу чергу, широтою предметної галузі та
доступністю відомостей з цієї галузі, поширеністю різнопланових комп’ютерних
курсів. При цьому слід мати на увазі, що нерідко відомості, здобуті учнями з
різних джерел, є поверховими, несистематизованими, вимагають
удосконалення. У процесі спілкування
відбувається взаємонавчання вчителя і учнів.
Немає коментарів:
Дописати коментар