середа, 21 вересня 2016 р.

Структура навчання інформатики в загальноосвітній школі

Структура навчання інформатики в загальноосвітній школі

Обов’язковий курс інформатики в сучасних загальноосвітніх навчальних закладах вивчається в 10-11 класах і залежно від профілю класу розрахований на 1-2 години на тиждень. За рішенням навчального закладу інформатика може вивчатися за рахунок варіативної частини в основній школі. Вивчення інформатики в молодших класах здійснюється за експериментальними програмами.

Відповідно до функціонального призначення вивчення інформатики у загальноосвітніх навчальних закладів в умовах профілізації навчання складається з таких основних етапів.
  1. Пропедевтичний курс інформатики, використання комп’ютера як засобу навчальної діяльності, що передбачає оволодіння дитиною первинними навичками роботи на комп’ютері  (орієнтовно 1-6 класи).
  2. Загальна й інструментальна інформатика — базовий курс інформатики, орієнтований на формування компетентного користувача  (7 – 9 класи).
  3. Прикладна інформатика — профільне навчання інформаційно-комунікаційних технологій відповідно до спеціалізації навчального закладу, а також за вибором учня (10-12 класи).
Слід підкреслити особливості структури навчання :
§  неперервний характер шкільної освіти;
§  наявність диференціювання навчання інформатики, особливо у старших класах.

Пропедевтичний курс інформатики

Пропедевтика (від гр. попередньо навчаю) — підготовчий, вступний курс, вступ до науки.
При вивченні пропедевтичного курсу інформатики учні отримують елементи знань та вмінь роботи з комп’ютерними програмами, оволодівають навичками конструювання, керування різними об’єктами (даний вид роботи часто проводиться в ігровій формі). Пропедевтичний курс покликаний подолати психологічний бар’єр між комп’ютером і дитиною, а також забезпечити оволодіння найпростішими навичками роботи з комп’ютером. Пропедевтичні курси для початкової школи часто мають чітко виражену міжпредметну спрямованість, містять завдання з математики, мови, малювання, музики, завдання на розвиток мислення, уваги тощо. Поряд з роботою дітей з прикладними програмами шкільна практика має приклади використання інтелектуальної навчаючої системи ЛОГО для розвитку алгоритмічного мислення та пропедевтики основ алгоритмізації та програмування.
Пропедевтичний курс інформатики може включатися в навчальний план за рахунок варіативної частини навчального плану і за наявності відповідних умов (обладнаний відповідним чином комп’ютерний клас, наявність навчально-методичного забезпечення та кваліфікованих педагогічних кадрів).
Комп’ютер виступає як засіб педагогічної діяльності вчителя, а доступ учнів до комп’ютерної техніки є обмеженим. Під час проведення уроків в комп’ютерному класі, особливо в молодшій школі, слід ретельно дотримуватися санітарно-гігієнічних норм, проводити на уроці фізкультхвилинки. Діти у цьому віці можуть на уроці працювати з комп’ютерними програмами 10-15 хвилин (для 6 класу - 20 хвилин).

Базовий курс інформатики

Базовий курс інформатики повинен забезпечувати засвоєння основних теоретичних положень інформатики, опанування науковими основами, методами і засобами інформаційних технологій, тобто забезпечувати обов’язковий рівень підготовки учнів з цього предмета.
Більшість методистів дотримуються думки, що в основній школі повинен вивчатися базовий курс користувача, який забезпечить необхідні знання, вміння і навички майбутньому користувачу персонального комп’ютера. Учні повинні отримати уявлення про можливості комп’ютера, оволодіти первинними навичками практичного використання комп’ютера для обробки текстів та графічних зображень, для зберігання та пошуку інформації, для обробки великих числових масивів інформації.
Базовий курс інформатики може вивчатися за рахунок варіативної складової навчального плану. Вивчення переважно здійснюється за програмою курсу інформатики для 7 - 9 класів.
Метою курсу є формування теоретичної бази знань учнів з основ інформатики та практичних навичок використання засобів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у повсякденній практичній, зокрема навчально-пізнавальній, діяльності учнів, започаткування основ їхньої інформаційної культури. Програмою передбачається ознайомлення учнів з основними поняттями інформології, будовою інформаційної системи, основними видами програмного забезпечення, основами алгоритмізації та програмування на основі використання систем візуального програмування.
У 7-11 класах за рахунок варіативної частини навчального плану та за рахунок годин трудового навчання може також вивчатися базовий курс інформатики “Інформатика та технології”. Метою базового курсу інформатики є набуття учнями теоретичних знань з основ інформатики та практичних навичок використання сучасних інформаційних технологій у повсякденній практичній, зокрема навчально-пізнавальній діяльності. У курсі “Технології” у 7-9 класах здійснюється передпрофільне навчання учнів з метою найбільш раннього вибору ними галузі майбутньої професійної діяльності. Програма має на меті розвиток в учнів умінь і навичок виконання операцій зі створення та обробки векторної та растрової графіки, що може використовуватися для: поліграфічних робіт, мультимедійного програмування, створення web-документів.
При вивченні базового курсу інформатики передбачено вивчення і розділу алгоритмізації та програмування у 9-му класі з метою надання можливості вчасно здійснювати ґрунтовну та якісну підготовку учнів до участі в олімпіадах, конкурсах, турнірах, науково-практичних конференціях тощо.
Особлива увага на цьому етапі надається формуванню логічного (математичного, алгоритмічного, операційного) мислення учнів, розвитку їх творчого потенціалу.
В основній школі (з 8 класу) також розпочинається вивчення інформатики у класах з поглибленим вивченням математики чи інформатики.
При тематичному плануванні вивчення базового курсу інформатики слід пам’ятати, що в деяких випадках у учнів немає ще достатніх знань з інших предметів (математика, фізика), тому такі теми слід залишати для вивчення в старших класах.

Профільне навчання з інформаційно-комунікаційних технологій

Навчання інформатики в старшій школі повинно бути профільно спрямованим, диференційованим за змістом і обсягом залежно від інтересів та спрямованості допрофесійної підготовки школярів. На цьому етапі продовжується освіта в галузі інформатики у вигляді одного з обов’язкових профільних курсів за вибором учнів.
На відміну від вивчення інформатики в початковій і основній школі, яке здійснюється за рахунок варіативної складової навчального плану, вивчення інформатики в старшій школі є обов’язковим, проте зміст курсу залежить від профілю навчання.
Для класів філологічного, суспільно-гуманітарного, універсального, художньо-естетичного та спортивного профілів, у яких діяльність користувачів даних профілів пов’язана з розв’язуванням інформаційних задач на одержання (пошук), використання та опрацювання інформації, увага акцентується саме на цих питаннях.
Для класів природничого, технологічного та фізико-математичного профілів практичні завдання відрізняються вищим рівнем складності.
У класах технологічного профілю також може продовжуватися вивчення курсу «Інформатика та технології», у якому передбачається поглиблення та розширення змісту базового курсу, посилення його прикладного спрямування, розв’язування завдань підвищеної складності та виконання творчих завдань (самостійне розроблення програмних засобів). У старшій школі курс вивчається  за спеціалізованими напрямками: “Комп’ютерні технології автоматизованого проектування”, “Об’єктно-орієнтовані мови програмування, використання табличного процесора у сфері економіки та бізнесу”, “Web-дизайн”, “Архітектурне та ландшафтне проектування”.
У класах з поглибленим вивченням математики та інформатики передбачено виконання учнями проектних робіт, яким передує знайомство з об’єктно-орієнтованим програмуванням, більш детально розглядається робота з апаратним і програмним забезпеченням.

Крім розглянутих курсів на кожному етапі вивчення інформатики (особливо у старшій школі) може доповнюватися спецкурсами і курсами за вибором, які вивчаються паралельно з основним курсом інформатики за рахунок годин варіативної частини навчального плану і орієнтовані переважно на формування практичних навичок. 

Немає коментарів:

Дописати коментар