Принцип виховуючого характеру
навчання.
Навчання як цілеспрямований, системний і послідовний процес підпорядковане
певній системі принципів, дотримання яких забезпечує його ефективність.
Принцип (від лат. principium - початок основа) – 1) першооснова, те, що лежить в основі певної
сукупності фактів, теорій, науки; 2) внутрішні переконання людини, ті
практичні, моральні й теоретичні засади, якими вона керується в житті, в
різноманітних сферах діяльності.
Принципи навчання (дидактичні
принципи) – це
загальні нормативні положення, якими слід керуватися для забезпечення його
ефективності.
Дістервег, прагнучи розкрити дидактичні
принципи і правила якомога конкретніше, розглядав їх як вимоги до змісту
навчання, до вчителя й учнів.
Цінними
теоретичними положеннями, що збагатили систему принципів навчання та їх
трактування, багата педагогічна спадщина К.
Ушинського. За його переконаннями, в навчанні слід враховувати зміст і
дозування навчального матеріалу, посильність його для учнів, послідовність
вивчення, розвиток свідомості, діяльності й активності учнів, міцність
засвоєння знань, виховуюче навчання та ін. Дидактичні принципи він розглядав у
зв'язку з формами й методами навчання.
Принцип виховуючого навчання
реалізується при такій організації навчального процесу, яка забезпечує
учням можливість проявити себе як особистість, гармонійно і всебічно
розвинутися соціально, удосконалити здібності, сформувати пізнавальні мотиви як
домінуючі в навчальній діяльності. Особлива увага повинна бути спрямована на надання
учням можливості здійснювати самостійну дослідницьку діяльність творчого
характеру та самоорганізовуватись. Учень виступає в навчальному процесі як
рівноправний суб'єкт з іншими учнями і вчителем. Тому навчальний процес
будується таким чином, щоб учні могли виконувати певні дії з організації своєї
діяльності для опанування курсу інформатики. Така організація навчального
процесу забезпечує формування в учнів позитивних рис характеру(доброзичливості,
толерантності, колективізму, активності, працьовитості тощо), вольових
якостей. Щоб результативно управляти
діяльністю учнів, необхідно формувати в них потрібну мотивацію навчання. Завдання
полягає в тому, щоб, спираючись на потреби учнів, спровокувати їхню діяльність
так, щоб вона задовольняла їхні інтереси, вселяла в учнів віру в можливість
подолання труднощів, віру в свої здібності, радість, задоволення від праці,
гордість за свої успіхи. Треба, щоб зміст навчання, цілі і задачі, які ставить
викладач перед учнями, мали для них чітке, зрозуміле і особисто вагоме
значення.
Немає коментарів:
Дописати коментар