Принцип систематичності і послідовності навчання.
Навчання як цілеспрямований, системний і послідовний процес підпорядковане
певній системі принципів, дотримання яких забезпечує його ефективність.
Принцип (від лат. principium - початок основа) – 1) першооснова, те, що лежить в основі певної
сукупності фактів, теорій, науки; 2) внутрішні переконання людини, ті
практичні, моральні й теоретичні засади, якими вона керується в житті, в
різноманітних сферах діяльності.
Принципи навчання (дидактичні
принципи) – це
загальні нормативні положення, якими слід керуватися для забезпечення його
ефективності.
Цей принцип
вимагає чіткої структурної організації навчального матеріалу, раціонального
розподілу його на окремі смислові фрагменти і поетапного засвоєння їх учнями. У навчанні слід враховувати логіку
самої науки, коли розуміння одного поняття чи закономірності випливає і
ґрунтується на іншому. Передбачає системність у роботі вчителя (постійну роботу
над собою, опору на пройдене при вивченні нового матеріалу, розгляд нового
матеріалу частинами, фіксування уваги учнів на вузлових питаннях, продумування
системи уроків, здійснення внутріпредметних і між-предметних зв'язків), а також
системність у роботі учнів (систематичне відвідування школи, виконання домашніх
завдань, уважність на уроках, порядок у виконанні домашніх завдань, час
виконання завдань, систематичне повторення навчального матеріалу).
Конкретизується в правилах:
1. При
вивченні нового матеріалу спиратися на вже засвоєнні учнями знання і
розпочинати з актуалізації і систематизації вже наявних знань учнів;
2. Поступово диференціювати та
конкретизувати загальні положення;
3. Розподіляти навчальний матеріал
на логічно завершені фрагменти, встановлюючи порядок і методику їх опрацювання;
4. У кожній темі визначити змістові
центри, головні поняття, ідеї, простежувати зв’язки між ними, структурувати
матеріал уроку;
5. Розкривати
зовнішні і внутрішні зв’язки між теоріями, законами і фактами, використовувати
міжпредметні зв’язки;
6. Здійснювати повторення,
узагальнення і систематизація навчального матеріалу з теми, окремого розділу
програми і цілого курсу;
7. Рівномірно розподіляти навчальні
заняття у часі та регулярно їх проводити.
Немає коментарів:
Дописати коментар