пʼятниця, 30 грудня 2016 р.

методи науково-педагогічного дослідження у діяльності вчителя початкових класів, їх характеристика

методи науково-педагогічного дослідження у діяльності вчителя початкових класів, їх характеристика.
Методи педагогічних досліджень - це шляхи, способи пізнання педагогічної дійсності. За допомогою методів педагогіка здобуває інформацію про те чи інше явище, процес, аналізує і обробляє одержані дані, включає їх в систему відомих знань. Тому темп і.рівень розвитку педагогічної теорії залежить від того, які методи дослідження вона використовує.
Особливості процесу виховання вивчити і розкрити нелегко. Педагогічні процеси мають неоднозначний характер. Результати навчання, виховання й освіти залежать від одночасного впливу багатьох причин. Достатньо змінити вплив одного фактора, щоб результати процесу суттєво відрізнялись один від одного. Для педагогічних процесів характерна неповторимість. Якщо дослідник природничих наук (у хімії, фізиці) може кількаразово повторити експеримент, використовуючи ті самі матеріали, створюючи незмінні умови, то педагог-дослідник такої змоги не має: повторне дослідження пропонує вже інші умови праці, і як наслідок — інші результати. Ось чому «чистий» експеримент у педагогіці неможливий. Зважаючи на цю обставину, педагоги роблять свої висновки обережно і коректно, розуміючи відносність умов, в яких вони були отримані. Кількаразове повторення спостережень дає змогу в узагальненій формі формулювати висновки, визначати найхарактернішу тенденцію.Важливим завданням педагогічного дослідження є виявлення порядку в процесі, що вивчається, тобто встановлення закономірності. Закономірність — це факт наявності постійного й необхідного взаємозв'язку між реальними феноменами процесу. На основі емпіричних закономірностей процесу виховання розкриваються теоретичні закони. Закон — строго зафіксована закономірність. У даний час педагогічні дослідження здійснюються за допомогою цілої системи різноманітних методів. До них належать:1. Традиційно-педагогічні методи. Традиційними називають методи, які педагогіка дістала у спадок від дослідників, що стояли біля витоків педагогічної науки. До складу традиційних педагогічних досліджень входять: педагогічне спостереження, дослідницька бесіда, вивчення й узагальнення педагогічного досвіду, першоджерел, вивчення шкільної документації, продуктів діяльності учнів. До методів збору даних належать: спостереження, вивчення документів і продуктів діяльності, опитування (бесіда, інтерв'ю, анкетування), тестування. Спостереження - цілеспрямоване, планомірне сприймання і фіксування педагогічних явищ. Виділяють такі етапи спостережен¬ня: 1) визначення мети і завдань (для чого, з якою метою ведеться спостереження); 2) вибір об'єкта, предмета і ситуації (що спостері¬гати); 3) вибір способу спостереження, який щонайменше впливає на досліджуваний об'єкт і найбільше забезпечує збір необхідної інформації (як спостерігати); 4) вибір способів реєстрації результа¬тів спостереження (письмові записи, відеозапис, магнітофон тощо); 5) опрацювання та інтерпретація отриманої інформації.
Вивчення документів - метод аналізу інформації, зафіксованої в рукописному або друкованому тексті, на магнітній плівці, кіноплівці тощо. Метод контент-аналізу,  суть якого полягає у виді¬ленні в тексті певних змістових одиниць та їхній статистичній обробці (підрахунок частоти вживання певних термінів, оцінок тощо.. Методи опитування забезпечують збір первинної інформації шляхом безпосередньої (бесіда, інтерв'ю) або опосередкованої (анкета) взаємодії дослідника з опитуваними (респондентами). Бесіда як різновид опитування являє собою вільний діалог між дослідником і досліджуваним на певну тему. Якщо бесіда має регламентований характер і відбувається на основі завчасно складе¬ного переліку запитань, то йдеться про інтерв’ю. ти. Бесіда вимагає особливої гнучкості і чуйності, уміння слухати і водночас вести її в заданому напрямку, розуміти емоційний стан співрозмовника, фіксувати зовнішні прояви (жести, міміку, пози). Письмове опитування за допомогою попередньо складеного переліку запитань називають анкетуванням. У педагогіці широко застосовується такий різновид анкетування, як соціометрія - метод психологічного дослідження міжособи-стісних стосунків у групі. Тест - це стандартизований метод, яким користуються для визначення якостей і здібностей особистості. Педагогічний експеримент полягає у планомірній зміні умов пе¬дагогічного процесу і реєстрації відповідних наслідків. У педагогіці використовують також деякі статистичні методи, необхідні для опрацювання отриманих даних і встановлення кількісних залежностей між досліджуваними явищами. Вони під¬вищують надійність висновків, дають підстави для теоретичних узагальнень.

Немає коментарів:

Дописати коментар