розвиток
особистості учнів початкових класів, його рушійні сили. Чинники формування
особистості.
Головне
завдання яке стоїть перед пед. наукою і практико. – це пошук ефективних шляхів
впливу на розвиток особистості. Особистість - це соціальний індивід, який
формується в результаті засвоєння людиною суспільних форм свідомості і
поведінки. Тобто особистість формується під впливом життя в суспільстві,
виховання, спілкування, взаємодії. Психологія будучи найбільш тісно пов’язана з
педагогікою, серед психологічних властивостей особистості виділяє три
найважливіші характеристики: 1-це стійкість її властивостей.
Попри
пластичність, мінливість психічних проявів особистості їй властива відносна
сталість психічного складу, що дозволяє передбачати її поведінку за тих чи
інших обставинах; 2-це єдність особистості як тісний зв'язок і взаємозалежності
її психічних процесів, якостей і властивостей; 3- це активність особистості, що
виявляється в різноманітній діяльності, спрямованій на зміну,перетворення
навколишнього світу, а також власних якостей(самовиховання). У психології існує
чимало теорій які стосуються структури особистості .теорія запропонована
Платоновим вигідно відрізняється серед інших тим що виділені в ній структурні
компоненти проектуються на модель педагогічної теорії і практики. Платонов на
основі системно-діяльнісного підходу виділяє в структурі особистості чотири
підструктури: 1- підструктура спрямованості, об’єднує прагнення, бажання,
інтереси , нахили, ідеали, переконання, ставлення та моральні якості особистості,
її самооцінку. Спрямованість особистості не має природних задатків і відображає
суспільні цінності , норми та ідеали. Формується вона шляхом виховання і є
соц..зумовленою.; 2- підструктура досвіду, включає ЗУН, та звички набуті
людиною. Вона формується переважно в процесі навчання, має соц..зумовлений
характер.; 3- підструктура форм відображення, охоплює індивідуальні особливості
психічних процесів особистості:відчуття,
сприймання, пам'ять, мислення, уяви. Розвиток цієї підструктури залежить від вроджених
факторів, так і від вправляння і тренування.; 4- біологічно зумовлена
підструктура: конституція тіла, властивостей темпераменту, статеві та вікові
відмінності. Перші три підструктури що мають соц..зумовлений характер
ірозвиваються під впливом виховання, можна умовно обєднати у дві
сфери:1-мотиваційно-цінісна сфера, яка визначає вибірковість ставлень і
спрямованості особистості: потреби, почуття, цінності, переконання, ідеали,
риси характеру. ; 2- інструментальна сфера, визначає ефективність діяльності
особистості: ЗУН, здібності, особливості пізнавальних процесів. У зв’язку з цим
у педагогіці виділябть великі розділи теорію виховання і теорія
навчання(дидактику). У першому розглядають завдання, принципи, форми і методи
виховання мотиваційно-ціннісної , а в другому інструментальної сфер
особистості.
Виділяють
такі ознаки особистості як соціальної істоти: 1-розумність; 2-
відповідальність; 3- свобода(прийняття самостійних рішень); 4- особиста
гідність(рівень вихованості і
самооцінки); 5- індивідуальність(це сукупність зовн. І внут.особливостей
людини, що формують її своєрідність від інших людей). Напрямки розвитку
особистості: 1-фізичний(збільшення і розвиток м’язової , нервової систем
тощо.); 2- психічні(психологічні зміни: розумовий розвиток, формування певних
психічних процесів); 3 – соціальний(набуття особистісно-соціальних якостей
необхідних для життя в суспільстві)
Рушійні
сили розвитку це протиріччя. Основні між потребами(матеріальними і духовними) і
засобами їх задоволення.
Немає коментарів:
Дописати коментар