Принципи
навчання, їх класифікація.
Принцип
(від лат. principium - початок основа) – 1) першооснова, те, що лежить в основі
певної сукупності фактів, теорій, науки; 2) внутрішні переконання людини, ті
практичні, моральні й теоретичні засади, якими вона керується в житті, в
різноманітних сферах діяльності. Принципи навчання (дидактичні принципи) –
це
загальні нормативні положення, якими слід керуватися для забезпечення його
ефективності; слугують основою вивчення всіх дисциплін, значною мірою
визначають їх зміст, форми організації, процес і методи навчання. Загальні
принципи навчання конкретизуються у вимогах більш детального характеру, які
називаються – правилами навчання. Правило випливає з принципу, конкретизує
його, визначає характер окремих прийомів в діяльності вчителя і учнів. Оскільки
в основі принципів навчання лежать закономірності пізнавального розвитку, то
знання останніх, на думку окремих дидактів, цілком достатнє для ефективної
організації навчання, адже будь-який вчитель зможе самостійно вивести з них
правила поведінки в конкретних педагогічних ситуаціях. Такої позиції дотримувався,
зокрема Ушинський.
В дидактиці немає чітко визначеного,
загальноприйнятого переліку принципів навчання.
Найчастіше виділяють: 1.принцип систематичності та послідовності (Принцип
вимагає, щоб знання, уміння і навички формувались системно, в певному порядку,
щоб кожний елемент навчального матеріалу логічно пов'язувався з іншим, а нові
знання спиралися на засвоєні раніше і створювали фундамент для засвоєння
наступних знань.); 2. Принцип
доступності (Принцип доступності передбачає відповідність змісту, характеру і
обсягу матеріалу, який вивчається, віковим особливостям і рівню підготовки
учнів); 3. Свідомості та
активності (необхідність
підготовки свідомих і активних громадян держави; свідоме засвоєння знань учнями
залежить від ряду умов і факторів: мотивів навчання, рівня і характеру
пізнавальної активності учнів, організації навчально-пізнавального процесу і
управління пізнавальною діяльністю учнів, застосованих учителем методів і
засобів навчання тощо); 4. Науковості (Принцип вимагає, щоб зміст освіти
знайомив учнів з об'єктивними науковими фактами, поняттями, законами, теоріями
всіх основних розділів відповідної навчальному предмету галузі науки;
наближався до розкриття сучасних досягнень і перспектив розвитку в майбутньому.
В основі принципу науковості лежить ряд важливих положень: світ можна
пізнавати; людські знання, перевірені практикою, дають об'єктивну картину
розвитку світу; наука в житті людини відіграє важливу роль, що зумовлює
спрямованість шкільної освіти на засвоєння наукових знань; науковість навчання
забезпечується передусім змістом шкільної освіти, строгим дотриманням принципів
його формування; науковість навчання спричиняється реалізацією педагогами
прийнятого змісту; науковість навчання, дієвість набутих знань залежить від
відповідності навчальних планів і програм рівню соціального і
науково-технічного прогресу, підкріплення набутих знань практикою,
міжпредмет-них зв'язків.) ; 5. Міцності ЗУН (вимагає, щоб знання, уміння,
навички, світоглядні та інші ідеї були осмислені, добре засвоєні й тривалий час
трималися в пам'яті. Реалізація принципу вимагає повного циклу
навчально-пізнавальних дій учнів: первинного сприймання і осмислення
навчального матеріалу, його наступного глибшого осмислення, запам'ятовування,
застосування засвоєних знань на практиці, а також їх повторення і
систематизації.); 6. Наочності
(вимагає залучення до сприймання всіх органів чуття учня, включає
також сприймання
через моторні, тактильні чуття.).
Немає коментарів:
Дописати коментар