Структура педагогічного процесу
Ефективність педагогічного
процесу залежить і від того, наскільки успішною є реалізація таких його
принципів: цілісність підходу до виховання; неперервність виховання;
цілеспрямованість у вихованні; інтеграція та диференціація спільної діяльності
педагогів і вихованців; природовідповідність; культуровідповідність; виховання
в діяльності; єдність та адекватність управління і самоуправління; оптимізація
(відповідність методів і прийомів діяльності меті й змісту педагогічного
процесу, реальній психологічній ситуації); єдність вимог і поваги до
особистості дитини.
Особливе значення має
цілісність педагогічного процесу — єдність мети, змісту, методів виховання і
навчання, виховання і самовиховання, процесів, етапів та дій.
Педагогічний процес є
внутрішньо вмотивованим, цілісним феноменом, структурні компоненти якого
перебувають у стійкій взаємодії і взаємозалежностях. Компонентами його
структури є:
— мета (те, до чого прагнуть педагог і вихованець; у педагогіці мета
постає в сукупності концептуальних ідей, на яких вибудовується педагогічний
процес);
— діяльність суб´єктів, які організовують педагогічний процес і беруть
у ньому участь;
— відносини, породжені цією діяльністю, а також освоєне суб´єктом
середовище;
— управління, яке забезпечує інтеграцію компонентів у цілісну систему,
розвиток цієї системи.
За іншими підходами, структуру
педагогічного процесу утворюють такі компоненти:
— цільовий (окреслює мету і завдання, що її конкретизують);
— змістовий (визначає сукупність ставлень, ціннісних орієнтацій,
досвіду діяльності та знань);
— діяльнісний (характеризує форми, способи, засоби виховної взаємодії,
спрямованої на реалізацію мети і завдань, освоєння змісту педагогічного
процесу);
— результативний (уособлює досягнуті результати та ступінь ефективності
педагогічного процесу);
— ресурсний (відображає соціально-економічні, морально-психологічні,
гігієнічні умови перебігу педагогічного процесу).
Безперечно, педагогічний
процес не варто розглядати лише як вплив педагога на вихованця, оскільки він є
складною системою їхніх взаємовпливів, у якій педагог і дитина фігурують
одночасно як суб´єкт і об´єкт. Такий погляд на структуру педагогічного процесу
є найближчим до гуманістичних засад навчання і виховання. Згідно з ним
складовими педагогічного процесу є:
1. Цілеспрямована педагогічна
діяльність, носієм якої є педагог як системоутворювальна ланка педагогічного
процесу.
2. Дитина, яка як об´єкт
педагогічного впливу є індивідуальністю, що розвивається і змінюється
відповідно до педагогічних цілей; як суб´єкт педагогічного процесу дитина є
особистістю, що розвивається, прагне творчого самовияву, задоволення власних
потреб, інтересів і прагнень, здатна до активного засвоєння або неприйняття
педагогічних впливів.
3. Зміст педагогічного
процесу, завдяки якому здійснюється соціалізація дитини, формуються система
знань, ставлення до світу, мотиви, стимули і форми поведінки, духовні потреби
та ціннісні орієнтації.
4. Організаційно-управлінський
комплекс, у межах якого відбуваються всі педагогічні події й факти.
5. Педагогічна діагностика
(визначення стану та життєздатності педагогічного процесу в цілому й окремих
його частин).
6. Результат педагогічного
процесу, який є критерієм його ефективності.
7. Організація взаємодії із
суспільним і природним середовищем.
Те, під яким кутом зору і в
яких вимірах розглядає педагог структуру педагогічного процесу, значною мірою
залежить від його професійної зрілості, внутрішньої культури, усвідомлення ним
своєї місії.
Педагогічний процес у
дошкільній педагогіці характеризується певними особливостями. Його головними
структурними компонентами є гра, праця, навчальна діяльність, і підпорядкований
він таким вимогам:
— вирішення завдань виховання і навчання в їх єдності;
— врахування вікових та індивідуальних особливостей дітей;
— гуманістична взаємодія вихователя і вихованців;
— опора на потреби й інтереси дітей;
— єдність різноманітних видів діяльності дітей;
— створення розвивального середовища для дитини та ін.
Організація життя і діяльності
дітей залежить від їхніх індивідуальних особливостей, складу групи, в якій
виховується дитина.
Немає коментарів:
Дописати коментар