Закономірності педагогічного
процесу
Педагогічний процес не є спонтанним явищем. Він підпорядкований певним
об´єктивно існуючим, постійним і необхідним внутрішнім взаємозв´язкам і взаємозалежностям,
тобто закономірностям.
Закономірності педагогічного
процесу — об´єктивні, стійкі й істотні зв´язки, які зумовлюють ефективність
навчання, виховання, розвитку особистості дитини.
Ці закономірності відображають
стійкі залежності між усіма елементами педагогічного процесу: діяльністю
педагога, діяльністю вихованця, об´єктом засвоєння (змістом навчання),
виховними, розвивальними впливами.
До найважливіших
закономірностей педагогічного процесу належать:
1. Органічна єдність навчання,
виховання, розвитку. Успішне функціонування кожного із цих компонентів є
передумовою ефективності інших: навчання спрямоване на вирішення завдань
виховання і розвитку; виховання сприяє розвитку і навчанню; розвиток створює
сприятливі передумови для навчання та виховання і є їх результатом.
2. Змістова, організаційна та
операційно-технологічна цілісність. Змістова цілісність педагогічного процесу
забезпечується відображенням у меті й змісті освіти досвіду людства, у
взаємозв´язку знань (у тому числі про способи дій), умінь і навичок досвіду
творчої діяльності, досвіду емоційно-ціннісного ставлення до світу.
Організаційна цілісність педагогічного процесу є наслідком єдності процесів
освоєння, організації змісту освіти і матеріальної бази; ділової взаємодії
педагогів і вихованців щодо змісту освіти і в міжособистісному спілкуванні;
самоосвіти та самовиховання. Операційно-технологічна цілісність виявляється у
внутрішній цілісності процесів освоєння, організації змісту освіти і
матеріальної бази, ділової взаємодії педагога і вихованців, освіти і
самоосвіти.
3. Динамічність. Масштабність
усіх наступних змін залежить від змін на попередньому етапі, взаємодія між
педагогами і вихованцями вибудовується за “ступеневим” принципом: чим вищі
проміжні досягнення, тим вагоміший кінцевий результат.
4. Залежність досягнутого
рівня розвитку особистості від спадковості, навчально-розвивального середовища,
включення у навчально-виховну діяльність, ефективності засобів педагогічного
впливу.
5. Єдність внутрішніх мотивів
і зовнішніх, у тому числі педагогічних стимулів.
6. Взаємозв´язок чуттєвого,
логічного і практичного. Ефективність його залежить від якості сприймання,
логічного осмислення, практичного використання знань і вмінь.
Ефективність реалізації
закономірностей педагогічного процесу залежить від гармонійної єдності його
об´єктивних і суб´єктивних чинників, передусім від усвідомлення педагогом своєї
місії, уміння організувати продуктивну взаємодію з дітьми, максимально задіяти
особистісний потенціал кожного з них, постійного прагнення підняти цю взаємодію
на вищий рівень.
Немає коментарів:
Дописати коментар