пʼятниця, 30 грудня 2016 р.

36. Перевірка та оцінка знань, умінь і навичок учнів початкових класів

36.                                                              Перевірка    та оцінка знань, умінь і навичок учнів початкових класів.
Учитель перевіряє та оцінює успішність учнів, керуючись директивними документами, педагогічною теорією та практикою. Найголовнішими з цих вимог є індивідуальний характер перевірки та оцінювання знань, систематичність, диференційованість, об´єктивність, умотивованість оцінок, вимогливість учителя, єдність вимог. Система оцінювання покликана визначати на кожному етапі навчання рівень успішності учнів відповідно до вимог Державного стандарту загальної середньої освіти, рівень компетентності учнів, їх готовності до застосування засвоєних знань на практиці. Адже навчальна діяльність повинна не просто дати людині суму знань, а сформувати комплекс компетенцій.

Компетенція — загальна здатність, що базується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, набутих завдяки навчанню (соціальна, комунікативна, полікультурна).
Контроль – це компонент навчального процесу, який полягає в переврці його результативності.
Контроль скл. з:
·          Перевірка – це виявлення рівня ЗУН.
·          Оцінка – це вимірювання рівня ЗУН.
·          Облік – це фіксування результатів у вигляді оцінок у класному журналі, відомостях.
Завдання контролю:
1.                                              Виявлення обсягу ЗУН.
2.                                              Виявлення труднощів і помилок.
3.                                              Отримання інформації про самостійну роботу учнів.
4.                                              Виявлення готовності учнів до сприйняття нового матеріалу.
5.                                              Перевірка ефективності методів і форм навч.
Функції контролю:
Ø           Навчальна (освітня): перевіряючи ми продовжуємо навчати учнів.
Ø           Виховна: систематичний контроль ЗУН сприяє вихованню наприклад: адекватноу самооцінку, дисциплінованість, наполегливість; формує в дітей вміння самоконтролю, взаємоконтролю.
Ø           Розвиваюча – в процесі перевірки ЗУН багато чого у дітей розвивається: мовлення, психічні процеси (увага, сприймання, пам'ять та ін), моторика рук.
Ø           Стимулююча – оцінка виступає важливим фактором стимулювання учнів. Вона викликає у дітей інтерес.
Ø           Діагностична – в ході перевірки вчитель виявляє успіхи та недоліки, встановлює їх причини, знаходить засоби вирішення.
Ø           Управлінська – дає змогу вчителеві ефективно управляти навчальним процесом.
Педагогічні вимоги до контролю:
1.                                              Індивідуальний характер перевірки (вчитель контролює індивідуальні успіхи дитини. Треба враховувати індивідуальні особливості: характер, темперамент, особливості волі, памяті, уяви, мовлення).
2.                                              Систематичність та послідовність перевірки (перевірка повинна мати безперервний характер).
3.                                              Об’єктивність (оцінка має ставитися лише зазнання).
4.                                              Педагогічне обґрунтування оцінки (виставлення оцінки, особливості в початковій школі повинна пояснюватися: чому така, а не інакша. Треба вказати на помилки, пояснити, що було краще, ніж вчора).
5.                                              Тематична спрямованість (всеосяжність. Перевірка має оцінювати все: ЗУН, не тільки по одній темі, а й враховувати загальний розвиток дитини).
6.                                              Диференційований характер (в класі 2 учні, в одного – хороший розвиток, батьки створюють всі умови для його всебічного розвитку; в іншого – неблагополучна сімя і дитина допомагає мамі. Тобто, у цих двох учнів можливості різні, а педагог повинен враховувати ці можливості, особливості і відповідно до них корегувати оцінку).Учневі з великими можливостями за відповідь можна поставити нижчу оцінку, а учневі з малими можливостями за таку ж відповідь вищу.
7.                                              Вимогливість педагога до виконавця в поєднанні з повагою до нього.
8.                                              Охоплення всіх учнів контролем та перевіркою.
9.                                              Єдність вимог.
10.                                         Залучення учнів до самоконтролю та взаємоконтролю.
11.                                         Використання вчителем різних видів, методів, форм оцінювання.
На різних етапах навчання застосовуються різні види контролю:
    I.                                                     Попередній – перевіряємо до того як навчити. Цей контроль має діагностичну мету. Використовується на початку року, на початку уроку, посеред  року, коли поміняли вчителя.
 II.                                                     Поточний – його використовують у повсякденній навчальній роботі. Мета: отримання оперативних ЗУН, на основі яких вчитель далі буде планувати навчальну роботу. Методи: спостереження.
III.                                                     Тематичний (періодичний) – здійснюється за певний період, як результат оволодіння певною, великою темою. Перевірка залежатиме від основного виду діяльності та мети (теми).
IV.                                                     Підсумковий (заключний) – здійснюється по завершенні чверті, півріччя, року.
Це може бути підсумкова контрольна робота, яка розкриє учнівські ЗУН.
Методи контролю:
·                                                 спостереження;
·                                                 усне опитування;
·                                                 письмове опитування (дикт., впр. письм. відповіді на пит..);
·                                                 практичні роботи, досліди;
·                                                 екзамени;
·                                                 заліки.
Форми контролю:
v          індивідуальний;
v          груповий;
v          фронтальний;
v          комбінований;
v          взаємоконтроль;
v          самоконтроль.
Контроль знань дітей 6-річного віку:
1.                                              контроль в ігровій формі.
2.                                              Індивідуальний характер перевірки.
3.                                              Пояснення, коментар перевірки має бути детальним, ґрунтовним.
4.                                              Оцінка.

Немає коментарів:

Дописати коментар