Спільна робота дошкільного
закладу і школи
У багатьох країнах з метою забезпечення неперервності дошкільної та
початкової освіти створюють спільні навчально-виховні заклади.
В Україні на початку 80-х
років XX ст. набули
розвитку навчально-виховні комплекси “дошкільний заклад-школа” (на базі
дитячого садка) та “школа-дитячий садок” (на базі школи). Започатковані вони у
сільській місцевості з метою задоволення потреб населення в освітніх послугах,
раціонального використання приміщень, а також можливості навчання дітей як
дошкільного, так і молодшого шкільного віку в одному освітньому закладі. Нині
вони впроваджуються і в містах.
Будучи відкритою і динамічною
соціальною системою, школа-дитячий садок та дитячий садок-школа є відносно
автономними навчальними закладами з власним способом внутрішнього життя.
Поєднання дошкільної і початкової освіти в такому малокомплектному навчальному
закладі створює передумови для реалізації індивідуальності кожного вихованця, що
значно складніше зробити у масовій школі. Як свідчать дослідження, об´єднання у
комплексі двох підсистем значно посилює його виховні можливості, створює умови
для психологічно комфортного переходу дитини з дитсадка у школу. Особливо
корисним для розвитку соціальної компетентності дітей є перебування їх у
різновіковому колективі.
У дошкільному закладі важливо
забезпечити зв´язок вихованців і педагогів дитячого садка і школи. Для цього
використовують екскурсії до школи, відвідування уроків, спільні з першокласниками
розваги, а молодших школярів запрошують у дитячий садок для зустрічі з
випускниками старшої (підготовчої) групи. Побутує також практика
взаємовідвідування вихованцями дитячого садка і учнями початкових класів свят у
дошкільному закладі та початковій школі (свято знань, посвята у школярі,
букваря, випуску з дитячого садка).
Особливо важливою для
майбутніх учнів є фігура першого вчителя, якого вони сприймають як надзвичайну
людину. Він повинен розуміти дітей, виявляти душевну турботу про них, зацікавленість
у їхніх успіхах; повинен створювати оптимістичний настрій, дружелюбну
доброзичливу атмосферу.
Доцільно в дитячому садку
розвивати практику попереднього знайомства (якщо це можливо) з майбутнім
учителем, а також ознайомлення педагога з роботою випускної групи, вивчення
індивідуальних особливостей дітей, участь у їхніх справах.
Взаємозв´язок педагогів
дошкільного закладу і школи здійснюється на інформаційному (семінари-практикуми
з обговорення програм і планів навчально-виховної роботи, створення
дидактичного матеріалу) і на діяльнісному (обмін новаторськими методиками,
досвідом організації навчальної діяльності старших дошкільників і молодших
школярів, взаємне консультування) рівнях. Усі вони мають усвідомлювати, що
підготовка дітей до школи, яка є одним з головних завдань дошкільної освіти,
має спрямовуватися на всебічний розвиток особистості.
Немає коментарів:
Дописати коментар