Принцип міцності знань, умінь і
навичок
Навчання як цілеспрямований, системний і послідовний процес підпорядковане
певній системі принципів, дотримання яких забезпечує його ефективність.
Принцип (від лат. principium - початок основа) – 1) першооснова, те, що лежить в основі певної
сукупності фактів, теорій, науки; 2) внутрішні переконання людини, ті
практичні, моральні й теоретичні засади, якими вона керується в житті, в
різноманітних сферах діяльності.
Принципи навчання (дидактичні
принципи) – це
загальні нормативні положення, якими слід керуватися для забезпечення його
ефективності.
Даний принцип вимагає, щоб знання, уміння, навички, світоглядні та інші
ідеї були осмислені, добре засвоєні й тривалий час трималися в пам'яті. Принцип
рішуче відкидає схоластичне зазубрювання і механічне заучування матеріалу.
Реалізація принципу вимагає повного циклу навчально-пізнавальних дій учнів:
первинного сприймання і осмислення навчального матеріалу, його наступного
глибшого осмислення, запам'ятовування, застосування засвоєних знань на
практиці, а також їх повторення і систематизації.
Деякі
правила принципу:
1. Ніщо не
слід змушувати вивчати напам'ять, крім того, що добре сприйнято розумом (Я.А.
Коменський).
2. Не слід повторювати вивчене за схемою
безпосереднього вивчення: дайте можливість учням розглянути матеріал з різних
сторін і точок зору.
3. Міцність
запам'ятовування інформації, набута у формі логічних структур, вища міцності
розрізнених знань; закріплювати необхідно знання, представлені логічно
цілісними структурами.
4.
Застосовуйте сучасні засоби та методи контролю, користуйтесь діагностичними
засобами виявлення і виміру зрушень у розвиткові учнів.
5. Привчайте учнів контролювати процес і
результати власної праці.
Міцність знань, умінь, навичок
виявляється насамперед у довготривалій пам'яті учнів, вона залежить: від змісту
і структури навчального матеріалу, від ставлення самих учнів до навчального
матеріалу, навчання вчителя; від організації навчально-виховного процесу,
застосування різних форм і методів; від частоти застосування знань; від
емоційного впливу на учнів під час пояснення. І сам процес міцного опанування дійових
знань і навичок дуже складний.
Немає коментарів:
Дописати коментар