Форми роботи дошкільного закладу
із сім'єю
Сучасні дитячі дошкільні заклади стають відкритими для батьків, дітей і
громадськості. Вони все більше уваги приділяють освіті та вихованню батьків,
вважаючи це одним із принципово важливих чинників успішного розвитку і
виховання дітей. Вплив дошкільних закладів на розвиток педагогічної культури
батьків буде ефективним, якщо відповідатиме таким критеріям:
1. Спрямованість і
адресованість. Даючи конкретні поради, рекомендації, педагоги повинні знати
особливості конкретних сімей. Нерідко батьки самі звертаються до вихователів за
педагогічними порадами, у тому числі з конкретними питаннями щодо власної
дитини.
2. Оперативний зворотний
зв´язок. Робота педагога з батьками має вибудовуватися на основі живого
діалогу, в процесі якого він з´ясовує рівень сформованості педагогічних знань і
навичок батьків, вносить за необхідності відповідні корективи.
3. Індивідуалізація
педагогічного впливу. Працюючи з батьками, вихователь допомагає їм
використовувати педагогічні знання не як абстрактні істини, а як керівництво до
практичних виховних дій, спрямованих на конкретну дитину з її особливостями,
перспективами вікового та індивідуального розвитку.
Форми роботи з батьками можуть
бути колективними, індивідуальними, наочно-інформаційними. До колективних форм
роботи належать батьківські збори (групові та загальні), на яких обговорюються
проблеми життєдіяльності групи і дитячого садка; зустрічі з батьками; вечори
запитань і відповідей; засідання “круглого столу” з дискусійних проблем;
заняття-тренінги, покликані навчити батьків правильно організувати спілкування
і спільну діяльність з дитиною; спільні з дітьми, батьками і вихователями свята
і розваги; виставки спільних робіт батьків і дітей; дні відкритих дверей; школи
для батьків; сімейні (домашні) педради, які проводять у батьків вдома;
батьківські конференції.
Індивідуальні форми роботи
охоплюють індивідуальні бесіди і консультації (проводять, як правило, вранці і
ввечері, коли батьки приводять дитину в дитячий садок або забирають додому),
відвідування дітей вдома; залучення батьків до життя дитячого садка
(організаційно-господарська допомога вихователю: виготовлення іграшок,
посібників, допомога у проведенні екскурсій, культпоходів тощо).
Найпоширенішими
наочно-інформаційними формами роботи є виставки дитячих робіт; реклама книг,
публікацій у періодиці, в системі Інтернет з проблем сімейного виховання.
Очікувану ефективність
забезпечує раціональне поєднання різних форм роботи. Як свідчить досвід, у
роботі з батьками слід уникати готових оцінних суджень про виховання,
допомагати їм у виробленні вміння особисто спостерігати за власною дитиною,
відкривати в ній нові якості й риси.
Часто педагоги свої міркування
ілюструють магнітофонними записами розмов з дошкільниками, відеофрагментами про
різні види діяльності (дидактична, театралізована гра, праця, зображувальна),
фотографіями дітей, виставками їхніх робіт.
Актуалізації уваги батьків до
проблем виховання дошкільників сприяють доручення їм виступити з конкретного
питання на батьківських зборах; “домашні завдання” на спостережливість; участь
батьків у роботі гуртків, проведенні ігор, занять, екскурсій з дітьми; допомога
у проведенні рольових і ділових ігор.
Значного поширення набувають
творчі форми роботи з батьками, в яких беруть участь діти, інші педагоги і
співробітники дошкільного закладу. Часто батькам цікаво не тільки спостерігати
за дитиною під час її взаємодії з дорослими не в домашніх умовах, а й самим
виступити в новій ролі (театралізованій виставі, спортивному змаганні,
конкурсі, засіданні дискусійного клубу).
Доцільно залучати до роботи не
окремих, а всіх представників сім´ї, інших родичів, які мають стосунок до
виховання дитини, а також налагодити дружні стосунки з іншими сім´ями, які
небайдуже ставляться до розвитку і виховання своїх дітей.
У роботі дошкільного закладу з
батьками істотне значення має спрямування педагогічної самоосвіти батьків,
стимулювання прагнення і вміння поповнювати свої педагогічні знання і після
вступу дитини до школи.
Немає коментарів:
Дописати коментар