Моральне виховання у трудовій діяльності
Трудова діяльність дошкільника є ефективним
засобом виховання у дітей працелюбності, відповідальності, цілеспрямованості,
організованості, почуття колективізму тощо. Вона позитивно впливає на розвиток
творчих здібностей, почуття власної гідності через усвідомлення значущості
своєї діяльності. Трудовий процес переважно є колективним, передбачає
розгалужені взаємозв´язки дитини, в яких вона усвідомлює значення дружніх стосунків,
взаємодопомоги, відповідальності за доручену справу, дотримання моральних норм.
Однак моральний потенціал праці може бути
реалізований лише за умови правильної її організації і цілеспрямованого
педагогічного керівництва. При цьому важливо мати на меті формування в дитини
любові до праці, суть якої полягає в усвідомленні, переживанні, відчутті
розумного, духовно багатого, морально піднесеного смислу будь-якої роботи.
Трудова діяльність дітей не є для них
життєвою необхідністю, не передбачає створення нових матеріальних і Духовних
цінностей, включення їх до суспільно-економічної системи. Однак вона також
результативна. її результатом є не тільки матеріальна сутність (вирощена
рослина, накритий стіл тощо), а й моральний аспект (дитина усвідомлює значення
затрачених зусиль, цінність для інших і для себе своїх старань). Отже, праця
дітей впливає на формування особистості. Якщо дитина працюватиме у
несприятливих умовах, це не матиме позитивного ефекту, нерідко породжуватиме
розчарування у такій праці й у всьому, що з нею було пов´язане.
Рівень розвитку трудової діяльності дитини
можна оцінювати на підставі аналізу таких компонентів, як мета, засоби
здійснення, результат і мотиви. Вирішальна роль у визначенні мети належить
дорослому, бо лише у старшому дошкільному віці діти здатні усвідомлено ставити
мету й обирати засоби для її досягнення. Залежить це і від досвіду їхньої
попередньої діяльності. Засобами досягнення мети є трудові навички і вміння,
формування яких пов´язане з інтересом до діяльності. Такими ж важливими є
вміння планувати роботу, здійснювати самоконтроль, доводити справу до
завершення, оцінювати результати. Важливим у моральному аспекті є й мотив.
Зрозумілий і прийнятий дитиною мотив істотно впливає на якість результатів
трудового процесу. Мета і мотив трудової діяльності визначають її особистісний
смисл, формують належне ставлення до праці.
Педагог, який усвідомлює мету своєї
діяльності, має широкі можливості для того, щоб допомогти дитині зрозуміти, що
тільки у праці людина може реалізовувати свою сутність, особистий потенціал,
досягти висот у соціальному і духовному бутті. А важливим критерієм її
моральності є те, як вона ставиться до праці, якою є вона у взаємодії з усіма
людьми в процесі трудової взаємодії, наскільки відповідальна вона перед
суспільством (йдеться про сплату податків як моральний обов´язок, благодійність
та ін.).
Немає коментарів:
Дописати коментар