Мета і завдання
освіти та виховання. Поняття і значення мети виховання у педагогіці. Мета
виховання у документах суверенної України
Загальна
мета виховання формулюється у світлі пріоритету зага¬льнолюдських цінностей:
«Метою освіти в Україні є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої
цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей,
виховання ви¬соких моральних якостей, формування громадянина, готового до
свідомого суспільного вибору,
збагачення_на_цій_основі_інтелектуального,_творчого,_культурного_потенціалу_народу».
Мета
виховання визначає напрям педагогічного процесу в усіх його складових та
елементах. Вона зумовлює його зміст, методи та форми На визначення мети виховання
впливають різні фактори: по-перше, нормативні державні настанови; по-друге,
існуючі в суспіль¬стві в цілому, а також в окремих його групах уявлення про
ідеал вихованої людини (маються на увазі певні культурно-історичні, етичні та
релігійні традиції, соціальне «замовлення» тощо); по-третє, власні уявлення
педагогів про те, які якості й властивості слід формувати у вихованців.
Найважливішою ланкою реалізації загальної мети виховання є освіта. Освіта — це
соціальний інститут, покликаний відтворювати культуру шляхом постійної передачі
соціально значимого досвіду попередніх поколінь наступним. Освіта є складною
системою. Вона характеризується метою виховання, змістом, структуральними
навчальними планами і програмами, які успадковують попередні рівні освіти та
прогнозують наступні.В цілому, перед освітою стоять такі завдання:
Ø озброювати
знаннями у сфері науки, культури, мистецтва, практичної діяльності;
Ø формувати
пізнавальні інтереси;
Ø формувати
світогляд;
Ø розвивати
пізнавальну активність, творчі сили і здібності;
Ø розвивати
духовність особистості;
Ø сприяти
вихованню високих моральних якостей, естетичної культури;
Ø розвивати
фізично, готувати до активної участі в усіх сферах суспільного життя
Системоутворюючим
компонентом освітньої системи є мета, тобто відповідь на питання: яку людину
вимагає та чекає суспільство на даному етапі його історичного розвитку. Розгляд
освіти як процесу передбачає розмежування двох його сторін — діяльності
педагога і діяльності вихованця. З боку педагога освітній процес є єдністю навчання
і виховання, з боку учня -— засвоєнням знань, практичних дій, виконанням
навчальних дослідницько-перетворюючих, пізнавальних завдань, а також
особистісних та комунікативних тренінгів. Освіта як процес не припиняється до
кінця свідомого життя людини. Вона безперервно видозмінюється за цілями,
змістом, формами, методами. Отже, освіта як суспільно організований, нормований
і цілісний процес засвоєння культури є, насамперед, процесом
виховально-освітнім. Саме тому він покликаний реалізувати мету виховання, визначену
сучасним українським суспільством. Одним із основних засобів реалізації мети
виховання є зміст освіти.
Немає коментарів:
Дописати коментар