Планування у різновікових групах
Планування у різновікових групах
Різновікова група має деякі переваги перед групою дітей одного віку,
оскільки умови виховання в ній відтворюють умови виховання в повній сім´ї з
кількома дітьми, чого позбавлені багато сучасних дошкільнят.
Постійний соціальний статус
дошкільника у різновіковій групі урізноманітнюється одночасною позицією як
старшого, так і молодшого серед дітей, що важливо для формування соціальних
навичок взаємодії, вміння радитись і отримувати допомогу від старших, а також
радити і допомагати меншим. У такій групі дитина не відчуває необхідності
постійно порівнювати себе з іншими, щоб “бути рівною”, що за недосконалого
педагогічного керівництва нерідко спричинює штучне урівнювання. Виховання у
різновіковій групі створює умови для набуття досвіду взаємодії, розуміння
іншого, вміння спільно гратися, вчитися, працювати.
Педагогічне керівництво навчально-виховним
процесом слід спрямовувати на організацію спільного життя дітей, їхнє
спілкування, взаємодію, які впливають на психічний розвиток, сприяють
формуванню товариських взаємин, вихованню гуманності. Спілкування старших і
молодших за віком дітей є також чинником комунікативного розвитку, виховання
таких рис, як невимушеність, відповідальність; розвитку активності, механізмів
самоконтролю поведінки. Комплектування різновікових груп може відбуватися за
такими критеріями:
1) комплектування на основі
вікових ознак. У таких групах педагогові легше використовувати
колективно-орієнтовані методи навчання, однак складніше забезпечувати
індивідуальний підхід до дітей;
2) комплектування на основі
індивідуальних особливостей розвитку. Сформовані за цим критерієм групи
об´єднують дітей від наймолодшого до найстаршого віку, що забезпечує можливості
для індивідуальної роботи з ними, полегшує процес передавання побутового і
навчального досвіду від старших дошкільників до молодших, створює атмосферу
психологічного комфорту (якщо група укомплектована за законами психологічної
сумісності дітей і є нечисленною);
3) комплектування на основі
урахування вікових та індивідуальних особливостей. Завдяки цьому у групах
об´єднуються близькі за віком діти (молодша і середня, старша і підготовча
групи), що дає змогу в основному зберегти режим їхнього життя;
4) комплектування на основі
родинних стосунків. Об´єднання в одній групі братів і сестер створює відчуття
захищеності, емоційної безпеки як у період адаптації, так і протягом усього
перебування в дошкільному закладі.
Планування роботи у
різновіковій групі ґрунтується на тих самих принципах, що й в одновіковій.
Однак педагог повинен намагатися якнайдоцільніше поєднати спільні ігри,
спостереження, працю молодших і старших з видами діяльності, які переважають у
дітей одного віку. Особливих зусиль слід докласти до організації загальних форм
навчання дітей.
У різновіковій групі непросто
сформулювати навчальне завдання, яке б відповідало рівневі всіх дітей. Молодші дошкільники,
як правило, погано сприймають завдання, якщо вони не адресовані безпосередньо
їм, а якщо і сприймають, то не завжди правильно розуміють, оскільки часто
тлумачать їх по-своєму. Тому під час фронтальних форм роботи в різновіковій
групі належні взаємини у педагога встановлюються тільки з найактивнішими і
самостійними дітьми, інші або наслідують дії своїх товаришів, або виконують
завдання на свій розсуд. Це свідчить, що на фронтальних заняттях з
дошкільниками різного віку доцільно розв´язувати загальні навчальні завдання, а
конкретні — на заняттях з групою дітей одного віку. Одночасні заняття з дітьми
усіх підгруп проводять лише за можливості дотримання єдиних вимог до
педагогічного процесу. Такими можуть бути заняття з образотворчого мистецтва, математики,
деякі заняття з розділів “Дитина і навколишній світ”, “Рідна природа”. Заняття
з навчання грамоти раціональніше проводити з кожною віковою групою окремо, адже
вони потребують постійного керівництва з боку вихователя, засвоєння знань на
них чергується з виконанням вправ. Недоцільно на одному занятті давати складний
матеріал для всіх підгруп, краще поєднувати його за принципом сумісності. При
виконанні підгрупами різних завдань важливо мати необхідну кількість
роздаткового матеріалу з кожного розділу програми.
Загалом, організація
педагогічного процесу повинна бути зорієнтована не лише на загальні завдання
виховання (програми, методичні вказівки), а головним чином — на дитину, її
потреби, інтереси, рівень розвитку.
В організації педагогічного процесу
важливою є спільна діяльність усіх педагогів дошкільного закладу, узгодженість
дій вихователів, завідувача, методиста, музкерівника, помічників вихователя,
медичного персоналу. Особливого значення набуває їхня співпраця з родинами
вихованців.
Немає коментарів:
Дописати коментар