В усі часи і серед різних народів родинне виховання було і є незмінною
цінністю, головною духовною основою життя нації, могутнім соціальним феноменом,
який найтісніше об´єднує людей, неперевершеним чинником самовиявлення людини в
усіх її іпостасях: немовля, дитина, підліток, юнак (дівчина), чоловік (жінка),
син (дочка), дідусь, бабуся, онук та ін.
Сім´я — мала
соціально-психологічна група, члени якої пов´язані шлюбними або родинними
стосунками, спільністю побуту і взаємною моральною відповідальністю.
Соціальна роль сім´ї
обумовлена потребою суспільства у фізичному і духовному відтворенні населення.
Будучи одним із найважливіших елементів суспільства, значною мірою залежачи від
процесів і тенденцій у ньому, сім´я є відносно автономним соціальним
інститутом, що зумовлює її соціальну стійкість, захищеність, навіть
недоступність для соціальних експериментувань. Як і кожне соціальне явище, вона
також розвивається.
Сім´я виконує різноманітні
зовнішні і внутрішні функції. З огляду на особливості соціального буття сім´ї,
виокремлюють такі провідні її функції:
— виховна функція. Полягає вона у задоволенні індивідуальних потреб у
батьківстві та материнстві, самореалізації особистості в дітях. Стосовно
суспільства виховна функція сім´ї забезпечує соціалізацію підростаючого
покоління;
— господарсько-побутова функція. Спрямована вона на задоволення
матеріальних потреб членів сім´ї, забезпечення умов для збереження і зміцнення
їхнього здоров´я, організацію відпочинку;
— емоційна функція. Реалізація її задовольняє потребу людини у
визнанні, любові, турботі, психологічному захисті;
— функція духовного спілкування. Забезпечує взаємне розуміння і духовне
збагачення особистості;
— функція формування досвіду соціального життя. У сім´ї особистість
здобуває первинні знання і навички взаємодії з людьми, поведінки в суспільстві,
набуває досвіду соціального контролю за виконанням його норм і правил;
— сексуально-еротична функція. Забезпечує продовження роду, задовольняє
потреби індивіда у сексуальному житті.
Порушення функцій сім´ї може
бути пов´язане з політичними, соціально-економічними умовами її життя,
особистісними якостями її членів, особливостями їхніх взаємин. Неблагополуччя у
сім´ї породжує проблеми у розвитку дітей.
У сучасній сім´ї особлива роль
належить функціям духовного спілкування, емоційної підтримки, виховній функції,
оскільки суспільство, навчально-виховні заклади не можуть забезпечити таких
унікальних умов для емоційно-духовного життя особистості, якими володіє сім´я.
Саме завдяки проживанню в сім´ї, цілеспрямованим її зусиллям людина пізнає,
осягає свою людську сутність, обов´язки перед іншими людьми, передусім перед
батьками і дітьми, утверджує в собі все людське. Для цього вона повинна
виростати в сім´ї, в якій витає дух любові, всі чуйно, турботливо ставляться
одне до одного. Адже уроки доброти, любові, здатність до співпереживання
неможливо почерпнути з книжок. Ці якості виробляються в дитині передусім під
час її взаємодії з найближчими їй людьми. Відчуваючи любов до себе,
спостерігаючи, у чому це виявляється, дитина вчиться любити інших людей. А
любов до дитини виростає із взаємної любові батьків, від уроків любові,
отриманих ними у своєму дитинстві, від щирості їхніх стосунків зі своїми
батьками.
Особливості виховної функції
сім´ї полягають у тому, що вона одночасно виховує дорослих і дітей та
реалізується у таких трьох головних аспектах:
1. Становлення, розвиток,
виховання дитини як особистості, сприяння розвитку її здібностей. Сім´я
репрезентує дитині суспільство, забезпечує передавання їй соціального досвіду,
охороняє її права.
2. Здійснення виховного впливу
сім´ї на кожного індивіда впродовж усього його життя. Кожна сім´я має свою
систему виховання, засновану на певних ціннісних орієнтаціях. Спочатку
несвідомо, орієнтуючись на почуття близьких людей, дитина починає розуміти, що
в її поведінці їх радує, а що засмучує. Пізніше у неї формуються уявлення про
те, що є прийнятним у сім´ї, а дорослішаючи, вона починає усвідомлювати
принципи, на яких вибудовуються стосунки в її сім´ї, порівнювати їх з
ідеальною, на її погляд, системою.
3. Спонукання дітьми
саморозвитку, самовдосконалення своїх батьків та інших родичів. Дитина є
невичерпним джерелом життєвих успіхів, емоційних стимуляторів для дорослих.
Ледь з´явившись на світ, вона значно розширює його горизонти для своїх батьків,
вносить у їхнє життя багато нового. Підростання, дорослішання дитини потребує
нових знань, виховних умінь і навичок дорослих, реалізації своєї соціальної
ролі на більш високому рівні. Виховуючи дитину, батьки самі повинні поводитися
на рівні вимог, які їй пред´являють. Очевидно, на цьому ґрунтуються твердження,
що не сім´я соціалізує дитину, а дитина соціалізує дорослих.
У дошкільні роки дитина
повністю ототожнює себе зі своєю сім´єю, передусім із батьками; її емоційний
світ майже цілком залежить від атмосфери в сім´ї. Саме тут вона пізнає й
опановує моделі моральної поведінки, взаємодії з іншими людьми, природою тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар